[D66] D66 zet controversieel voorstel 'voltooid leven' door

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Sep 2 09:45:43 CEST 2019

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  2 september 2019
Auteur: Edwin van der Aa en Jan Hoedeman

D66 zet controversieel voorstel 'voltooid leven' door

D66 zet een omstreden initiatiefwet door die euthanasie mogelijk maakt
voor mensen op hoge leeftijd die levensmoe zijn. Het plan ligt zeer
gevoelig binnen de coalitie, omdat regeringspartners CDA en ChristenUnie
principieel tegen zijn.

Kamerlid Pia Dijkstra stuurt binnenkort haar voorstel naar de Tweede
Kamer, omdat zorgminister De Jonge geen haast maakt met onderzoek naar
de groep ouderen die er klaar mee is. Afgelopen weekend heeft Dijkstra
de minister telefonisch laten weten dat ze de uitkomst wil afwachten tot
begin januari, maar dat ze dan ook echt zelf met haar plan komt.

'Mensen op hoge leeftijd die gaan lijden aan het leven, moeten de
gelegenheid krijgen om op een zelfgekozen moment te overlijden', legt
initiatiefneemster Dijkstra vandaag uit in een interview met deze krant.
Ze neemt tegenstand vanuit vooral christelijke hoek voor lief.

Volgens het plan komen senioren met een stervenswens straks terecht bij
een levenseindebegeleider. Dat is een speciaal getrainde hulpverlener,
die over een periode van enkele maanden via gesprekken met de oudere en
diens naasten moet bepalen of de wens tot euthanasie blijvend en
vrijwillig is. Ook worden alternatieven gezocht en besproken. Mocht het
uiteindelijk komen tot euthanasie, dan kan van die handeling nog tot op
het laatste moment worden afgezien.

Levensmoe

Enkele jaren geleden kwam Dijkstra al met het idee voor een wet
'voltooid leven', maar dat plan oogstte bergen met kritiek. Critici
vinden dat je ouderen die levensmoe zijn, moet helpen hun leven weer zin
te geven. Niet dat je de optie euthanasie actief bij hen moet aandragen.

Het huidige kabinet (VVD, D66, CDA en ChristenUnie) pakt zelf geen
nieuwe medisch-ethische wetgeving op, is afgesproken in het
regeerakkoord. Sterker nog: CDA-minister Hugo de Jonge maakt zelfs geen
haast met een beloofd onderzoek naar de doelgroep, meent ze. 'Dat vind
ik heel jammer. De minister voelt de urgentie duidelijk minder dan ik.''

Begraven

In de Haagse wandelgangen valt vanuit christelijke hoek te horen dat het
D66-voorstel deze regeerperiode wordt 'begraven'. 'Nou, dan hebben ze
pech, zegt de politica en oud-nieuwslezeres daarover. 'Sterker nog: ik
zal dit wetsvoorstel snel indienen, begin komend jaar.'

Dijkstra denkt dat haar initiatiefvoorstel de eindstreep kan halen, maar
niet snel. 'Zo'n plan vergt veel overleg en discussie in het parlement.
Het is geen wet die je er even snel doorheen jast. Over de euthanasiewet
is ook dertig jaar gesoebat he!'

--------
(c) 2019 Persgroep

Bron:   Algemeen Dagblad