[D66] Milieuheld 2008 zweert wind en zon af; wil 10 kerncentrales in Nederland

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Oct 19 12:04:32 CEST 2019

Bron:   Telegraaf
Datum:  19 oktober 2019
Auteur: Edwin Timmer

'Bouw tien kerncentrales in Nederland'
--------------------------------------

AMSTERDAM - In 2008 benoemde Time Magazine hem tot 'Held van het
Milieu'. Zijn strijd voor hernieuwbare energie werd omarmd door Barack
Obama en leidde tot een subsidie-infuus van 150 miljard dollar voor
Amerikaanse windmolens en zonneparken. Maar trots voelt Michael
Shellenberger allang niet meer. Als het aan de Californier ligt, bouwt
Nederland tien kerncentrales en zweren we wind en zon voorgoed af. 'Ik
bepleit een wereldwijd moratorium op nieuwe windparken.'

'Ik stapte uit het vliegtuig en zag op Heathrow een enorme BP-reclame
met zonneparken verspreid over een merengebied. Ik dacht: 'Erger dan dit
kan niet'. Het idee om toekomstig elektronisch afval, want dat zijn die
panelen, zo neer te leggen dat insecten, vogels en zonlicht het
oppervlaktewater niet meer kunnen bereiken... Hoe kun je dit in
hemelsnaam zien als duurzame energie?'

Op de Dam klinkt vandaag een ander protest. Geen klimaatjeugd die zich
vastlijmt aan de straat uit angst voor het einde van de wereld. Wel
betogers die demonstreren voor kernenergie. Stand up for Nuclear (Sta op
voor Nucleair) vindt plaats in 30 wereldsteden tegelijk. Uranium is,
zeker in de ogen van Michael Shellenberger, de schoonste energiebron op
aarde.

De oprichter van de Amerikaanse denktank Environmental Progress is
misschien 's werelds grootste voorvechter van kernenergie. Tien jaar
geleden viel hij van zijn geloof in wind en zon als energiebron. 'Het
probleem van de onbetrouwbare energietoevoer is onoplosbaar', zegt hij
op bezoek in Nederland. Vrienden van vroeger zijn nu zijn grootste
tegenstanders. Want de dark greens, zoals hij orthodoxe groene denkers
als Greta Thunberg betitelt, wijzen kernenergie nog het felst af.

U was niet van jongs af aan fan van kerntechnologie.

'Begin jaren tachtig was ik heel bang voor nucleaire oorlog. Ik herinner
me een tv-programma waarin kinderen in een klaslokaal verdampten bij een
nucleaire aanval. Dat was heel traumatiserend. En toen ineens, in 1989,
verdween het risico op die allesverwoestende oorlog. Al snel voelde ik
me aangetrokken tot klimaatverandering. In de psychologie heet dat
displacement; projectie van dezelfde angst op iets anders. Dat zie je
bij veel mensen. De vrees voor een nucleair Armageddon is ingeruild voor
de klimaat-apocalyps.'

Dus u werd milieuactivist?

'Ik was in 1992 bij de VN-klimaatconferentie in Rio. Later deed ik
campagnes voor Greenpeace en de Sierra Club. Vanaf 2001 vocht ik voor
hernieuwbare energie. Ik wist eigenlijk niet waarover ik praatte, maar
net als iedereen op links wist ik zeker dat dit de toekomst was. We
lobbyden hard voor een groene New Deal. Obama omarmde onze plannen in
2007. Tussen 2009 en 2015 investeerde zijn regering 150 miljard dollar
in biobrandstoffen, elektrische auto's en windmolens.'

Was het uw grootste succes als milieubeschermer?

'Terugkijkend voel ik weinig trots. Dat heb ik wel om de redding van de
laatste onbeschermde Redwoods. Een bos vol kustmammoetbomen die wel
tweeduizend jaar worden en behoren tot de hoogste ter wereld. Tussen die
bomen staan is als een kathedraal betreden; stil, oud en imponerend. Het
voelt heiliger dan de oudste kerken in Europa. En het lukte zelfs om het
bosgebied te vergroten.'

150 miljard lospeuteren is ook niet niks.

'We stuiten al snel op de problemen van hernieuwbare energie. De enige
manier om een aanzienlijk deel van je stroom uit wind en zon te halen,
is door gebruik van waterkracht of gas. Vandaar die BP-reclame.
Grootschalige opslag in batterijen is veel te duur. De introductie van
wind en zon in een stabiel stroomnetwerk, creeert door haar pieken en
dalen slechts chaos en hogere kosten.'

Toch klinken wind en zon milieuvriendelijk.

'De energiedichtheid van de brandstof bepaalt de invloed op de omgeving.
Hoe hoger de concentratie energie, hoe minder ruimte er nodig is. In
Californie hebben zonnepanelen 450 keer zoveel land nodig om dezelfde
energie op te wekken als een kerncentrale. Als ik dit waterflesje vul
met uranium, heb jij genoeg energie om je hele leven een westers leven
te leiden.'

Wat is die grotere milieu-impact?

'De milieueffecten van wind- en zonneparken zijn veel groter dan we tot
nu toe erkennen. Er was al anekdotisch bewijs dat wieken van Duitse
windmolens twee keer per jaar moeten schoongemaakt van insectenaanslag.
Dit jaar legde Franz Trieb de link tussen afstervende insectenpopulaties
en windparken. En dan zijn er nog de roofvogels; sperwers sterven tussen
draaiende wieken.'

In Nederland vrezen omwonenden horizonvervuiling, geluidsoverlast en
gezondheidsklachten door laag bromgeluid.

'Precies. En die groeiende weerstand heeft er in Duitsland voor gezorgd
dat er dit jaar amper windmolens zijn bijgebouwd. De windindustrie
verloor 20.000 banen. Wij vinden dit als Environmental Progress zo
belangrijk dat we anti-windgroepen steunen. Ik bepleit een wereldwijd
moratorium op nieuwe windparken. Tot het effect duidelijk is op
leefgebieden van vogels.'

Volgens de windlobby doden huiskatten meer vogels.

'Dat is een sinistere leugen. Alsof die huismus in de bek van je kat
evenveel ecologische waarde heeft als de sperwers, uilen, arenden en
condors die zich te pletter vliegen tegen molenwieken. Roofvogels leven
langer, vermenigvuldigen zich langzamer en zijn vaak toch al bedreigd.'

Kernenergie is wel veilig?

'Het is de veiligste en meest betrouwbare wijze van stroom opwekken. Het
veroorzaakt geen lucht- of waterverontreiniging. Terwijl het verbranden
van biomassa en fossiele brandstoffen jaarlijks zeven miljoen
slachtoffers eist. Het enige ernstige incident met kernenergie was
Tsjernobyl. Dat kostte 200 slachtoffers. Vorig jaar stierven in de VS
vierduizend mensen aan auto-ongevallen wegens het staren naar
smartphones.'

Volgens de Duitse denktank DIW kan kernenergie financieel niet uit.

'Onzin. Neem Frankrijk en Duitsland. Fransen betalen iets meer dan de
helft voor elektriciteit dan Duitsers en de Franse CO2-uitstoot van hun
stroomproductie is slechts 10% van de Duitse uitstoot. Duitsland haalt
37% van haar elektriciteit uit hernieuwbaar, Frankrijk krijgt 75% uit
kernenergie. Als kernenergie zo duur zou zijn en hernieuwbaar zo
goedkoop, waarom betaalt Duitsland dan twee keer zoveel voor energie die
tien keer zo vuil is?'

Waarom heeft hernieuwbaar toch de overhand?

'De enige reden waarom de windindustrie hiermee wegkomt, is omdat velen
het bedrieglijke idee slikken dat windenergie dichterbij de natuur
staat. Terwijl uranium net zo natuurlijk is als wind of zonlicht.'

Juist de groenen wijzen nucleair het felst af.

'Als ik tegen Greta Thunberg zeg: 'Ik waardeer je passie. Jij wilt dat
iedereen veganist wordt, dat niemand nog vliegt of autorijdt. Maar
waarom gebruiken we dan geen kernenergie? Dan daalt de CO2-uitstoot
razendsnel, ook als we blijven vliegen en vlees eten. Dan roept zij heel
hard 'Nee!' Nucleaire energie berooft de dark greens, de orthodoxe
groene kousenkerk, van hun rationele basis om te moraliseren.'

Hoe bedoelt u?

'Waarom moraliseren mensen? Om zich superieur te voelen. Daartoe is een
externe autoriteit nodig die dat bevestigt. Tot de 19e eeuw was dat God.
Ik ben beter, want ik bid en ga vaker naar de kerk. Nu is het de 21e
eeuw, en voor de groenen is natuur de nieuwe autoriteit. Het medium is
de priesterklasse van klimaatwetenschappers. Dus mag Greta spreken bij
de VN en voelt links zich ver verheven. Maar dan moeten ze wel
kernenergie afwijzen, anders valt de basis weg onder hun wereldbeeld.'

Wat vindt u van de Zweedse klimaatspijbelaar?

'Greta is de wedergeboorte van Al Gore. Als Gore Mozes was, is zij een
soort Jeanne d'Arc. Het beste antwoord op Greta zag ik in een serie
foto's op Twitter. Twaalf kinderen uit India, Pakistan, Afrika en
Latijns-Amerika. Greta als nummer twaalf. Ieder kind werkt; op het land,
op straat en in de fabriek. En dan de boze Greta bij de VN. Met eronder
de tekst: wie van deze kinderen denkt dat ouderen haar toekomst stelen?'

Hoe bang bent u nu voor klimaatverandering?

'Ik ben niet langer apocalyptisch over het klimaat. Het is niet het
einde van de wereld. Het is een probleem over misschien honderd jaar.
Maar als je begrijpt hoe langzaam de overgang gaat naar een andere
energiebron, dan krijg je toch haast. Energiecentrales zijn ontzettend
duur, net als de exploratie van oliebronnen, investeringen zijn voor de
lange termijn. Daarom moeten we nu kiezen voor kernenergie.'

Nucleair gaat niet snel genoeg, stelden onze klimaattafels.

'Traagheid is een illusie. 'Ik leg binnen een dag zonnepanelen op mijn
dak. Een kerncentrale bouwen kost tien jaar', hoor ik dan. Ja, maar na
tien jaar heb je energie voor miljoenen mensen. Gedurende vele decennia.
Tien reactoren in Nederland zijn genoeg om al jullie stroomvoorziening
CO2-vrij te maken. En je houdt genoeg elektriciteit over voor alle
auto's en lichte trucks. Om te beginnen is er plek bij Borssele.'

Nederland moet tien reactoren bouwen?

'Absoluut, dat is het allerbeste. Er zullen zeker verliezers zijn. De
wind- en zonne-industrie verliest haar subsidies. Veganisten kunnen geen
vingertje meer opheffen. Boeren missen extra inkomen. Hernieuwbare
energie is een ruif waaruit grote groepen eten. Nucleair maakt
samenlevingen rijker, omdat het dit soort profiteergedrag uitsluit.'

Wat hoopt u voor de toekomst?

'Ik zie graag een nieuwe milieubeweging. Gematigd in plaats van
apocalyptisch. Voor kernenergie. Een gematigd utopia, een groenere en
rijkere wereld: meer inspiratie heb ik niet nodig. Als je je alleen goed
voelt door neer te kijken op anderen - omdat ze vlees eten, vliegen of
autorijden - dan is er iets anders mis met je. Die zielensmart moet je
op een andere manier genezen.'

--------
(c) 2019 TMG