[D66] Klimatisme: Landijs blijkt zeeijs (2)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Jun 25 09:44:48 CEST 2019

Ik, gisteren,
> Wie op Internet echter zoekt naar 'Bedrock Antarctica' (of 'Iceless
> Antarctica') en 'Bedrock Greenland' (of 'Iceless Greenland') zal zien
> dat grote delen van zowel Antarctica als Groenland in het geheel geen
> land zijn maar bevroren zeeen (...)
> Fraaie plaatjes:
> https://en.wikipedia.org/wiki/Geography_of_Greenland#/media/File:Topographic_map_of_Greenland_bedrock.jpg
> http://i69.photobucket.com/albums/i56/bcaiko/AntarcticBedrock2_zpsb0f4e518.jpg

Ik vond de plaatjes dermate aardig dat ik ze zojuist aan m'n
klimaatpagina,
   http://www.fluks.combidom.com/climate/
heb toegevoegd. De dieplink is,
   http://www.fluks.combidom.com/climate/bedrock_poles.gif
Nog fraaier zou een plaatje van de Zuidpool zijn in de vormgeving van de
Groenlandse Noordpool. Maar ja, waar staat zoiets ?

Overigens: Deze kaartjes zijn betrekkelijk nieuw. Een paar jaar geleden
zocht ik er ook al na en kwam toen niet verder dan dat Antarctica uit
een groot eiland plus een klein eiland bestond, gescheiden door een
ijszee.

En passant vond ik toen ik hier naar zocht dat er vroeger ook een
Arctica
bestond (het Noordpool-continent). Zie,
   https://en.wikipedia.org/wiki/Arctica