[D66] De existentiële queeste

A.OUT jugg at ziggo.nl
Sun Jun 23 13:55:21 CEST 2019

Enigzins teleurgesteld van het antwoord van Fluks op de vraag van
Leibniz "waarom is er iets en niet niets?" ben ik het boek van Jim Holt
maar gaan lezen (Waarom bestaat de wereld? Een existentiële detective.
2014). Niet dat ik een bevredigend antwoord verwacht op deze voor
sommigen een pseudovraag naar het raadsel van het bestaan. Volgens
Wittgenstein zijn er geen raadsels (6.5 Tractatus L.P.) Het logisch
positivisme is echter in de jaren 60 ondergegaan in het onvermogen om
een werkbaar onderscheid te maken tussen zin en onzin, dit terzijde...
Misschien is onzin (zonzin) wel het antwoord. Een raadsel zonder zin.

+++
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/vermakelijke-en-leerzame-zoektocht-langs-natuurkundigen-en-filosofen~b83cc9ba/
https://lareviewofbooks.org/article/why-does-the-world-exist-jim-holts-existential-detective-story/#