[D66] Wachten op Weil

A.O. jugg at ziggo.nl
Wed Jan 23 09:22:26 CET 2019

De christen-anarchist Simone Weil geloofde - net als ik - niet meer in
de revolutie noch de beloften van het communisme. Ze geloofde in de
denkende arbeider die het denken en handelen in evenwicht heeft. Ze was
iemand van de menselijke maat die voorzag dat de machines ons zullen
vermorzelen. Weil wilde het invidividu beschermen tegen het collectief
en haar machinerie. Ze sloot zich aan bij een anarcho-syndicalistische
militie tijdens de Spaanse burgeroorlog maar keerde snel terugwaarts
nadat zij in een emmer hete olie was getrapt. Op het einde werd ze in de
handen gedreven van het katholicisme. Ook ik ben van m'n geloof
gevallen: Wachten op Weil.
De Frans-Duitse as heeft haar vriendschapsverdrag gisteren in Aken
herbevestigd en legt daarmee een bom onder de EU. Een unie van Frankrijk
en Duitsland zou niet ongelegen komen. Badiou schreef al over zijn
wensdroom van een Frans-Duitse unie als regulatief idee. Het reduceert
de Nederlandse staat tot wat het altijd al was: een stel botte Bataven.
FrancoDuitsland zou Holland hoogstens als weiland kunnen gebruiken...
Ondanks de bescheiden afmetingen is Nederland nooit van de menselijke
maat geweest.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/15/denken-over-arbeid-en-macht-a2755358