[D66] Hollands zelfbeeld

A.O. jugg at ziggo.nl
Tue Jan 22 11:47:20 CET 2019

Nederland is net als veel Afrikaanse staten een goed voorbeeld van een
negatieve utopie. We weten ondanks Thomas More niet wat een utopie is
maar wel wat een utopie níet is. We kunnen ons de vraag stellen of
Nederland nog wel leefbaar is gezien de cultureel-filosofische malaise.
Nee, met den Hollander valt niet te leven.

‘Ik zal het openlijk uitspreken - ach mocht ik een valse profeet van
mijn vaderland zijn - Gij komt ten val, o mijn land, door Uw eigen
overvloed Door het goud richt ge Uw geestkracht te gronde, die ge met
staal en het zwaard hebt gekweekt.’

Het probleem van het Hollandse zelfbeeld voor Erasmus en zijn tijdgenoten
https://www.dbnl.org/tekst/_gid001199301_01/_gid001199301_01_0026.php