[D66] Alexander Pechtold over Max van Weezel

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Apr 12 11:20:39 CEST 2019

Bron:  Vrij Nederland
Datum: 16 mei 2018 en 12 april 2019
Ref:   https://www.vn.nl/max-van-weezel/

Max' arendsoog
--------------
Alexander Pechtold Voormalig leider van deD66

Het is maandag 6 april 2009 als ik licht nerveus aanbel bij Hans van
Mierlo thuis aan de Amsterdamse Herengracht. Aan de keukentafel daar zit
Max, die me heeft uitgenodigd voor een dubbelinterview met de vader van
mijn partij. Dat interview ligt voor mij wat ingewikkeld. Ik moet nog
maar afwachten hoe ik er uit kom. Van Mierlo en ik delen een
wereldbeeld, maar we zijn van een andere generatie. En kan hij zich ook
vinden in de politieke keuzes die ik dagelijks moet maken?

Het is midden op de dag, dus we eten taart en drinken rode wijn. Max
ziet dat ik niet helemaal op mijn gemak ben en begint uit de school te
klappen. Hij vertelt uitgebreid en genereus over de interviews die hij
in het verleden met Van Mierlo heeft gehouden.

Die waren niet altijd gemakkelijk, zegt Max. In een interview kon Van
Mierlo, onbelemmerd door enig besef van tijd en ruimte, een betoog
afsteken. Maar als zijn woorden waren samengevat en hem ter goedkeuring
werden voorgelegd, begon het gevecht tussen journalist en politicus pas
echt. Het kwam voor dat Max midden in de nacht gebeld werd.

Hans was ontevreden. Zo kon het niet. Hij wilde het interview intrekken.

Max maakte dan goedmoedig acceptabele aanpassingen. Net zo lang tot Van
Mierlo zich senang voelde. Terwijl Max me dit vertelt besef ik: het feit
dat hij die tijdrovende exercitie keer op keer toestond spreekt
boekdelen over zijn nobele geduld en het belang dat hij hecht aan een
aanvaardbare uitkomst. Hij gaat niet alleen voor het lekkere verhaal in
het blad, maar ook voor de gemoedsrust van de politicus.

Max is altijd overal. Hij houdt de vinger aan de pols. Hij kent
iedereen, kletst met iedereen. De journalistiek is niet alleen zijn
werk, het is zijn bestaan. Waar andere journalisten de politiek vaak
volgen via de sociale media, weet Max: je moet erbij zijn. Hij is op
ieder congres, bij ieder debat. De politiek moet je voelen. Het applaus,
de teleurstelling, het gesis: je moet het horen. Het zweet: je moet het
ruiken.

Ik zie Max lopen op het Binnenhof. Hij is van een kilometer afstand
herkenbaar. Zijn uiterlijk voldoet aan alle verwachtingen van een
gelouterd parlementair journalist. Een afgedragen regenjas; een
loeizware, uitpuilende tas door een overdaad aan paperassen en
sigarenkistjes.

Binnen mijn partij is Max al decennia lang kind aan huis. Hij slaat
bijna geen partijcongres over. Ik heb altijd een lastige relatie gehad
met twijfelende PvdA'ers, behalve met Max. Dankbaar maak ik gebruik van
zijn inzichten en analyses ' waarmee ik een traditie volg van mijn
voorgangers.

Ik ken Max als een onafhankelijke en oorspronkelijke geest. Zelden laat
hij zich verleiden door de hypes van Den Haag, laat staan dat hij zich
in de luren laat leggen door de machinaties van de macht. Die
eigenschappen zijn ook weleens in mijn voordeel uitgevallen. Toen ik als
beginnend minister mijn nieuwe werkplek 'vuil en vunzig' noemde, was Max
een van de weinigen die mij niet door het slijk haalden. Dat had niets
te maken met persoonlijke coulance. Hij doorzag de spelletjes van de
schaduwmacht die vooraf gingen aan mijn opmerking en hij houdt zich nu
eenmaal liever bezig met wezenlijk nieuws. Bovenal is Max barmhartig en
onbevooroordeeld. Hij beschikt over een sterk rechtvaardigheidsgevoel.
Zo schreef hij recent een evenwichtig, eerlijk portret over Sigrid Kaag,
min of meer als antwoord op het onrecht van de op haar persoon gerichte
beschimpingen die zij ontvangt uit extreemrechtse hoek.

Aan Max' boek over het vorige kabinet heb ik met veel plezier
meegewerkt. Ik heb de drukproeven mogen inzien, en nee, ik heb Max nooit
uit zijn bed gebeld. Uit het boek blijkt eens te meer hoe jaloersmakend
goed Max kan schrijven en met welk arendsoog hij de macht controleert.

Max, jij kunstenaar van het gesproken en geschreven woord, je bent een
parel voor de Nederlandse journalistiek en democratie.

--------
(c) 2019 Vrij Nederland