[D66] Wie doet u liever: Stormy Daniels of Lexy Pechtold?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Sep 7 11:56:57 CEST 2018

Bron:   HP/De Tijd
Datum:  7 september 2018
Auteur: Arthur van Amerongen

Wie doet u liever: Stormy Daniels of Lexy Pechtold?

(...)

Eergisteren zat de gedumpte minnares van Alexander Pechtold bij Twan,
die in drie dagen van Nieuwsuur-boegbeeld tot een hedendaagse Jerry
Springer is getransformeerd. Op Twitter gingen de reeds genoemde
vrouwelijke fans van Stormy Daniels helemaal los op Anne Lok. Het was
allemaal haar eigen schuld, ze was hysterisch en bovendien was het een
prive-kwestie waar ze die arme Pechtold verder niet meer mee lastig
moest vallen. In RTL Boulevard nam Peter R. de Vries, het geweten van
Nederland, het op voor Pechtold en liet hij zich smalend uit over Anne
Lok. Algemeen Dagblad-coryfee Chris Klomp begon ook al te kakelen over
het prive-leven van Pechtold en ik ging bijna denken dat de man met het
kapsel van een Feijenoord-verdediger (seizoen 1982-1983) in zijn vrije
tijd in Spijkenisse foldert voor D66. Gelukkig was daar de opmerkzame
Rene van Leeuwen die Klomp er subtiel op wees dat hij in de kwestie
JBC-Gijs van Dam helemaal geen respect had voor het priveleven van Gijs
van Dam.

Het meest zinnige commentaar dat ik las over het prive-leven van
Alexander Pechtold, kwam van Carla Joosten van Elsevier. 'Pechtold stelt
zich op zoals hij ook deed rond het appartement dat hij kreeg van een
oude vriend: dit is prive. Maar wat is prive? Diezelfde Pechtold
publiceerde in 2016 nog een boek waarin hij zijn achtergrond, jeugd en
opvoeding schetste. Waarom deed hij dat? Om te illustreren waar zijn
idealen vandaan komen. En de verkiezingen van 2017 waren in aantocht. De
mens achter de politicus - zoals dat is gaan heten - kan zich als het
minder goed uit komt niet achter het prive-argument verschuilen.
Moraliteit speelt een hoofdrol in de politiek. Voortdurend staan
politici te oreren over goed en fout, nemen ze anderen de maat en doen
ze hun best te demonstreren dat ze weten wat goed voor ons is.'

In maart van dit jaar schreef ik voor HP/de Tijd een column over
Pechtold naar aanleiding van zijn penthouse en een bouwgrondfraude uit
de tijd dat hij wethouder was in Leiden. 'Met geld en de waarheid neemt
Pechtold het dus niet zo nauw. Daar kom je als politicus nog wel mee weg
in Den Haag. Maar je komt niet weg met een smadelijk zetelverlies, als
gevolg van keiharde kadaverdiscipline en een ziekelijk narcisme. Dankzij
Pechtold, de risee van de Nederlandse politiek, wordt D66 gedegradeerd
tot een geur- en kleurloze middenmotor in de Nederlandse politiek.'

Pechtold heeft op Machiavelliaanse wijze alle oppositie binnen D66
monddood gemaakt. Daarom zit hij er nog. Niemand durft hem aan te
vallen, ook al sloopt hij de partij eigenhandig. Maar zijn goedkope
retoriek tegen Trump en Wilders is uitgewerkt. De totaal immorele
opportunist Pechtold kan niemand meer de maat nemen. Qua moraal acht ik
de versleten pornoster Stormy Daniels verhevener dan Pechtold. Stormy is
tenminste eerlijk. What you see is what you get. Bovendien deed ze Trump
en dat zie ik Pechtold niet doen. Dankzij Twan zal ik de rest van mijn
leven aan Pechtold denken wanneer ik tijdens het pornosurfen per ongeluk
op een vies filmpje van Stormy stuit.

Graag sluit ik af met de wijze woorden van Carla Joosten: 'D66 is de
partij met vergaande ideeen over (medisch) ethische zaken. Als het klopt
dat de leider van die partij in zijn persoonlijke leven abortus bij een
ex wil afdwingen, maakt dat het persoonlijke politiek. De daden van
Pechtold zeggen iets over de politicus Pechtold.'

Het kan geen toeval zijn dat een dag nadat Anne Lok op de televisie was,
Pia Dijkstra met een wetsvoorstel kwam om de abortuspil te laten
verstrekken door de huisarts. Wat een briljante timing!

--------
(c) 2018 HP/De Tijd