[D66] Opgestapt raadslid beschuldigt Alexander Pechtold van misbruik en wangedrag

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Sep 5 14:22:51 CEST 2018

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  5 september 2018
Auteur: Annerieke van der Krift

Opgestapt raadslid beschuldigt Alexander Pechtold van misbruik en
wangedrag

Voormalig raadslid Anne Lok uit Meppel uit forse beschuldigingen
richting Alexander Pechtold in haar ontslagbrief. In de brief legt ze
uit waarom zij per direct ontslag neemt als raadslid. De Meppelse
beschuldigt Pechtold van misbruik en wangedrag.

'Zoals u ongetwijfeld weet vanuit de populaire weekbladen had ik een
affectieve relatie met de leider van mijn partij, Alexander Pechtold.
Eveneens zult u er langs die weg kennis van hebben gekregen dat die
relatie op een voor mij zeer pijnlijke wijze is beeindigd', begint Lok
haar ontslagbrief, die in handen is van de Stentor. Ook schrijft Lok dat
het erop lijkt dat de Wageningse D66-leider haar als 'labiel en
gestoord' weg wil zetten.

Karaktermoord

'Inmiddels is het zover dat het erop lijkt dat meneer Pechtold, in
reactie op die publicaties, er mee dreigt karaktermoord op mij te plegen
via datzelfde soort medium, om mij als labiel en gestoord weg te
zetten', schrijft ze. 'Er hangt mij ook boven het hoofd dat hij mij, als
ik mij tegen deze publiciteit wil verweren door zijn misbruik, wangedrag
en opportunisme aan te tonen, zal vervolgen voor het schenden van het
briefgeheim of iets dergelijks.'

Besmeurd

Lok is ervan overtuigd dat ze binnenkort 'zozeer besmeurd zal zijn', dat
ze niet meer met geloofwaardigheid kan functioneren als raadslid. Om die
reden heeft ze gisteravond haar ontslag ingediend. 'Ik wil voor zijn dat
ik terug moet treden, en wens met opgeheven hoofd uit uw raad te
vertekken', schrijft de Meppelse.

Ook benadrukt Lok dat ze niet 'wezenloos' zal laten gebeuren wat er
allemaal dreigt. 'Ik zal mij verweren tegen wil en dank want daar hebben
mijn kinderen en mijn andere naasten, en ikzelf ook, recht op', schrijft
ze. Ze sluit haar ontslagbrief af met 'pijn in het hart'.

Niet herkennen

Pechtold zegt zich niet te herkennen in de geschetste beelden die
ex-raadslid Anne Lok opwerpt over hun relatie en het beeindigen ervan.
Verder betreurt hij dat zij heeft besloten om op te stappen als
raadslid.

--------
(c) 2018 Persgroep