[D66] Houdbaarheidsdatum Pechtold

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Sun Mar 4 22:55:15 CET 2018

Henk,

Grotendeels eens, echter (mede naar aanleiding van het partijcongres gisteren) wel enige kanttekeningen:

Referendum: Ik heb de afgelopen weken al het idee geopperd om afschaffing van het raadgevend referendum als voorstel te koppelen aan het invoeren van een correctief bindend referendum naar Zwitsers model.

Opvallend: de woordvoerder in de 2e kamer (Rob “strak in het pak” Jetten) beweerde dat er voor invoer correctief referendum geen meerderheid zou zijn. Door echter de koppeling te maken zou je in ieder geval PvdA en VVD voor het blok zetten (GL/SP/PVV/FvD en 50+ heb je volgens mij sowieso mee voor een dergelijk voorstel) omdat beiden eigenlijk het refrendum willen afschaffen, maar als ze voor of tegen een dergelijk combivoorstel stemmen, er blijft dan een referendum… Geldt eigenlijk ook voor CDA, CU en SGP.

Ik sprak toevallig senator Petra Stienen gisteren over dit idee en die was het wel met mij eens… Wel heeft de senaatsfractie aangekondigd eensgezind voor afschaffing van het huidige referendum te stemmen.

Dus : met andere woorden: Pechtold en Jetten hebben niet genoeg doorgedacht om een kroonjuweel alsnog te redden, zeker niet omdat deze kwestie volgens mij bij Rutte (zeker op dit moment) geen kabinetscrisis waard is.

Denk wordt lokaal al aangepakt door een aantal wel nadenkende allochtonen op de lijsten te zetten. (hopende dat dit werkt)

Opvolging van Pechtold: ik gok op Paternotte (die is wel als zodanig vanuit Amsterdam naar Den Haag gehaald). Al zal Pechtold wel ingezet hebben op Ollongren of Dijkstra.

Ernst Debets/

Zaanstad