[D66] Simons-racisme bij NOS-Journaal: Blank wordt voortaan Wit

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Jan 29 11:55:15 CET 2018

Bron:   Elsevier
Datum:  28 januari 2018
Auteur: Philip van Tijn

NOS Journaal gaat ons voor in weg-met-ons-samenleving

Ik was van plan er niet over te schrijven, want je kunt niet elke
oprisping van onze masochistische, schuldbewuste, weg-met-ons
samenleving bijhouden. Ik bedoel natuurlijk de kwestie van 'blank of
wit'. Maar toen viel mijn oog deze zaterdag op een advertentie voor een
lid van de Raad van Toezicht van het Rijksmuseum (pardon, Rijks Museum).

(...)

De meeste woorden zijn in de loop van eeuwen ontwikkeld en zijn ook
meestal te herleiden. Het intussen nagenoeg verboden woord neger
betekende niet anders dan 'zwart', naar het Latijnse woord niger. Dus
het begrip neger in de ban doen en te vervangen door zwarte is niet veel
meer dan een vertaling. Daarvan vervolgens gekleurde maken gaat weer wat
verder, maar is onduidelijk, want over welke kleur hebben we het? Er
zijn, voor zover ik weet, weinig mensen met alle kleuren van de
regenboog.

Dus Marcel Gelauff, hoofdredacteur van het Journaal en opgeleid aan de
Sociale Academie waar je vooral leerde over heel andere menselijke
roerselen, mocht wat mij betreft de oekaze geven dat blanke mensen
voortaan witte moeten heten. En wij mogen dat op onze beurt absolute
flauwekul vinden of overdreven politieke correctheid of omgekeerde
identiteitspolitiek of zwichten voor een kleine minderheid. In beide
gevallen dekt het woord de werkelijkheid niet: mensen die de meerderheid
vormen van onze bevolking zijn evenmin wit als blank; zaken die echt
helemaal blank of wit zijn noemen we dan ook lelieblank of spierwit of
sneeuwwit.

Een 'negatieve connotatie'

Maar daarnaar was Gelauff niet op zoek: hem was ter ore gekomen dat het
begrip 'blank' bij onze niet-blanke medeburgers een 'negatieve
connotatie' had. (Ik kom niet verder dan de dames Sylvana Simons en
Gloria Wekker, maar die vormen samen al een soort meerderheid, in
Gelauffs ogen). En de Taalcommissie van het Journaal -waarvan tevoren
geen mens ooit gehoord had- volgde hem daarin. Misschien kan die
Taalcommissie -als-ie dan toch bestaat- iets doen aan het consequent
verkeerd leggen van de klemtoon in het Journaal, zoals procedure,
monarchie, bijzondere, indrukwekkend. Dat snijdt mij nou door de ziel.

Het is trouwens half werk van die Gelauff. Blanken of witten maken niet
meer uit dan zo'n 10% van de wereldbevolking, op z'n hoogst zo'n 850
miljoen op 7,5 miljard. Ik denk dat het zinvoller is en meer conform de
mooie inborst van Gelauff en de zijnen, dat we dat handjevol blanken op
aarde voortaan niet-gekleurden noemen.

--------
(c) 2018 One Business BV