[D66] Baudet bedreiging

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Sun Feb 18 17:34:10 CET 2018

Ach Ernst,

Ik ben altijd voor nuancering van duidelijke stellingnames. Dat D66 immuun wordt voor verlies door zich steeds “onderwijspartij” te noemen, geloof ik niet. Deze taktiek heeft totnutoe alleen verlies beperkt of de uitslag geneutraliseerd. Maar “alles voor onderwijs” heeft voor zover ik weet alvast weinig of geen winst gebracht – méér partijen zijn intussen dit onderwerp gaan bevochtigen. De Utrechtse fractie heeft zich althans hierop niet geprofileerd met plaatselijke voorstellen over de relatie universiteit-gemeente. Al tientallen jaren niet. Men durft zich niet te profileren als club van hoger opgeleiden.

Dat Baudet vooral concurreert met de VVD, geloof ik ook, mede gezien de politieke herkomst van een stel recent geroyeerde Baudet-leden. Maar qua kiezers zal hij zeker de rechter D66-flank aantasten. Tegenmaatregel? Bepaalde voorstellen van hem “opblazen”, niet ageren tegen de persoon. En schuld bekennen over het referendum e.d. – maar dat zal wel teveel gevraagd zijn...

hv,u
---------