[D66] 'Wij zijn niet ons brein'

A.O. jugg at ziggo.nl
Wed Feb 7 14:46:01 CET 2018

'Wij zijn niet ons brein'. Probeer neurosofen zoals de psychiater dat
maar eens aan het verstand te brengen...

Bert Keizer – Waar blijft de ziel?

by Judith | Apr 19, 2012 | Psychologie | 1 comment

Tags: 100 - 250 pagina's 2012 Bert Keizer Filosofie Lemniscaat Psychologie

Dit essay is geschreven met de humor en de nuchtere gevoeligheid die
Bert Keizer eigen zijn.

Hij verzet zich tegen het populaire idee dat ‘wij ons brein zijn’ en
vraagt zich af wanneer en waarom wij vinden dat plant, dier en mens al
dan niet een ziel hebben, en of ze die ook kwijt kunnen raken.

We zien graag bezieling, geestelijk leven in de wereld om ons heen.
Vroeger waren we zelfs nog gretiger in dit opzicht. Toen dachten we dat
zon, maan, sterren, donderwolken, bomen, planten, vulkanen en zelfs
ziektes een ziel hadden. Alles om ons heen zat net zo vol bedoelingen
als wijzelf. De wereld keek ons aan. De Grieken waren de eersten die
zich na een blik op de wereld afvroegen: kijkt-ie nou terug of niet?
Tweeduizend jaar later schreef Pascal na een blik op de nachtelijke
sterrenhemel: ‘De eeuwige stilte van die oneindige ruimte maakt me
bang.’ Hij kreeg het doodsbenauwd bij de gedachte dat de wereld niet
terugkijkt. Het zou immers betekenen dat wij, kosmisch gesproken, alleen
zijn, en als er iets is waar deze slimme aap niet tegen kan, dan is het
wel alleen zijn.

‘Mensen komen met een zekere plechtigheid, als gold het een liturgische
aankondiging, met “de ziel” aanzetten. Dit even ver lossende als
troostende ding, zo constateren zij, bevindt zich onaantastbaar achter
al ons geneuzel over hersenschade, geest, persoonlijkheid en dementie.
“Zeker”, zegt mijn collega S. dan, “en dáár weer achter parkeer ik mijn
Volvo, want daar is ruimte zat.”‘ – Bert Keizer

Ben jij op zoek naar een recensie van Waar blijft de ziel? door Bert
Keizer? Ze staan hieronder voor je op een rij!

8weekly.nl; ****

     Van mij niets dan lof voor de almaar groeiende populariteit van de
filosofie, maar Keizer laat het ‘denkwerk’ van auteurs als Coen Simon en
Stine Jensen verbleken. En is dat niet precies wat je zou verlangen van
een essay als dit? Vergelijk het met de Boekenweek: stel je voor dat het
Boekenweekgeschenk de andere boeken zou doen verbleken. Dat je werkelijk
blij zou zijn met die aanwinst die je ‘gratis’ krijgt bij besteding van
12,50 of je nu wil of niet. Tip: betaal gewoon uit eigen vrije wil die
kleine 5 euro voor het essay van Bert Keizer. Genoeg voor tweeduizend
jaar verder denken.

Reformatorisch Dagblad;

     Het is duidelijk dat Keizer niet voelt voor het reductionisme van
Swaab en de zijnen, en niets kan met de stelling dat mensen niet meer
zijn dan hun brein. Dat is hetzelfde als zeggen dat een hond niet meer
is dan een verzameling moleculen, of dat een purperen keizersmantel niet
meer is dan schapenwol geverfd met bloed van een schaaldier. Het raadsel
van het leven zelf, inclusief schoonheid, samenhang en zingeving, is
daarmee immers nog allerminst verklaard.

NRC;

     Wittgenstein-fan Keizer bestrijdt weliswaar het reductionisme van
Swaab cum suis, maar op zijn manier schaft ook hij de filosofie af. Hij
stelt dat ons brein niet geschikt is voor vragen als ‘Wat betekent de
menselijke aanwezigheid op aarde?’ In drieduizend jaar is er nooit een
bevredigend antwoord op gekomen, getuige de ‘basale verbijstering’
waarmee we nog altijd naar onszelf kijken, aldus Keizer.

Boekhandel Pantheon;

     Maar al met al is Waar blijft de ziel? een boek dat je aan het
denken zet en allerlei zekerheden op een aangename wijze even op losse
schroeven stelt. Had ik maar een docent als Bert Keizer gehad indertijd,
dan had ik mijn studie filosofie misschien toch afgemaakt.

Spinoza.blogse.nl;

     Op zijn ludieke en soms wat oubollige schrijfstijl windt Bert
Keizer zich op over de tegenwoordige reductie van zielsverschijnselen
tot neuronengesputter. Dat neurowetenschappers met zeggen ‘wij zijn ons
brein’ i.p.v. ‘wij hebben een brein’ hun boekje te buiten gaan en zonder
bijbehorende reflectie neurosofie beoefenen – om die boodschap kun je
hem sturen.

Goden en mensen;

     Ik kreeg een recensie-exemplaar en las het dezelfde dag in één adem
uit. Boeiend, boeiend, maar de ziel blijkt zo onzichtbaar als God. Over
neuronen weet ik nu veel en vooral dat het volslagen onzin is dat de
mens zijn brein is. Over de ziel in ons wereldbeeld.

Kwestie van verwondering;

     Merken we op dat Bert Keizer zich niet waagt aan definitieve
uitspraken over de aard of de werking van het brein, dan komt hij er als
filosoof en als arts wel toe vast te stellen dat het om iets heel
specifieks gaat, de mens, heel de mens.

Cobra.be; ****

     Keizer definieert de geest als actief, en vormgegeven door de
wereld rondom. Niet omgekeerd. Menselijk bewustzijn, menselijk leven is
precies “dat samenspel van brein, lichaam en wereld”. Ontzettend veel
stof tot nadenken dus, over de meest fundamentele levenskwesties. In een
superieure, zwierige, soms zelfs lachwekkend eenvoudige stijl.

Zorg ethiek;

     De titelvraag naar waar blijft de ziel, doelt op de plek waar de
ziel zich zou ophouden, in het brein, het lichaam en in de wereld.
Ergens in de ruimte die tussen deze drie ontstaat kan gesproken worden
over zaken als ziel, bewustzijn of geest, maar Keizer heeft geen
antwoord hoe dat gezien moet worden.

http://rankingthebooks.nl/recensie-bert-keizer-waar-blijft-de-ziel/