[D66] Syrie kan worden wat de Balkan was in 1914

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Apr 17 11:47:25 CEST 2018

Bron:   Elsevier
Datum:  17 april 2018
Auteur: Geerten Waling

Syrie kan worden wat de Balkan was in 1914

Zijn vermoedens een goed fundament voor acties die de orde en veiligheid
in de wereld ernstig in gevaar kunnen brengen? vraagt Geerten Waling
zich af naar aanleiding van de recente westerse bombardementen op
Syrische doelen.

'Mijn gevoel zegt me dat er oorlog op komst is - en dat we elke dag
verder in die richting worden geduwd, erop worden voorbereid. Ik voel me
niet bepaald goed momenteel, en mijn dagen zijn toch al duister, ondanks
het aantreden van de lente, maar ik kan me geen moment in mijn leven
herinneren dat ik zo aangegrepen werd door een gevoel van naderende,
onvermijdelijke rampspoed.'

Herkenbare woorden. Ze komen uit het artikel The Guns of April, dat de
Britse conservatieve denker Peter Hitchens vorige week publiceerde,
daags na de vermeende gifgasaanval op het Syrische Douma. (Ik vertaal
Hitchens' woorden hier met diens instemming.) Hoewel zijn artikel
inmiddels al door de werkelijkheid is ingehaald - de eerste bommen van
Amerika, Frankrijk en Groot-Brittannie zijn al gevallen - is zijn
waarschuwing alleen maar belangrijker geworden.
http://hitchensblog.mailonsunday.co.uk/2018/04/the-guns-of-april-are-we-in-a-pre-war-era-right-now-.html

Was niet de oude regel: eerst checken, dan publiceren?

Hitchens windt zich op over het stuitend gebrek aan interesse in
feitelijk bewijs, bij politici en commentatoren die al na de eerste
berichten over gifgas klaarstonden om de Syrische president Bashar
al-Assad weg te bombarderen. 'Waarom open je,' vraagt Hitchens aan de
BBC, 'een nieuwsbulletin op een prominente, nationale televisiezender
met niet geverifieerd nieuws, als je denkt dat verificatie belangrijk
is? Was niet de oude regel: eerst checken, dan publiceren? Zijn we weer
in 1914 aanbeland?'

Een incident kan een oorlog ontketenen

Syrie kan worden wat de Balkan was in 1914: een kruitvat waar maar een
vonkje bij hoeft te komen om de boel grandioos in de lucht te laten
vliegen. Het soennitische Saoedi-Arabie en het sjiitische Iran voeren in
Syrie een proxy-oorlog, met behulp van proxy-staten zoals nu zelfs
Turkije, Rusland en de westerse grootmachten. Die laatsten hebben
gelaten toegekeken terwijl in Syrie een half miljoen mensen stierven,
maar zijn onder aanvoering van president Barack Obama op hun hoogste
morele paard gaan zitten toen er gifgas in het spel kwam. Gifgas is
verschrikkelijk, maar slechts verantwoordelijk voor een fractie van alle
slachtoffers.

Geen onomstotelijk bewijs voor betrokkenheid Assad

Toch was daar opeens die 'streep in het zand', waarmee het westen zich
onherroepelijk committeerde aan militaire interventie bij een volgende
gifgasaanval. Dat weten de tegenstanders van Assad ook. Daarmee is niet
gezegd dat zij de gifgasaanval in Douma - of die van vorig jaar in Khan
Sheikhoun - ook hebben uitgevoerd, maar we kunnen het niet uitsluiten.
Er is namelijk in beide gevallen geen onomstotelijk bewijs voor de
betrokkenheid van Assad. Of in de woorden van Hitchens: 'Met grote
tegenzin zag ik onder ogen dat ik eens zou moeten schrijven wat ik nu
schrijf: een waarschuwing dat deze claims niet bewezen zijn, wellicht
nooit bewezen worden, en alleen de doelen dienen van degenen die ons
land in een oorlog willen storten.'

We kunnen het gif vermoeden, maar vooralsnog niet bewijzen

Hetzelfde geldt trouwens voor de Russische betrokkenheid bij de
gifgasaanval op Skripal en zijn dochter in Salibury. We kunnen het
vermoeden, maar vooralsnog niet bewijzen. Geen best nieuws in een
rechtszaak. En in de internationale slangenkuil? Zijn vermoedens een
goed fundament voor acties die de orde en veiligheid in de wereld
ernstig in gevaar kunnen brengen? Wat moet doorgaan voor een principiele
stellingname, is feitelijk een levensgevaarlijk zelotisme.

Oorlog betekent de dood van oprecht debat

In een oorlog is de waarheid altijd het eerste slachtoffer. Het gebrek
aan hard bewijs over de dader achter de gifgasaanval in Douma is daarvan
een voorbeeld. Maar ook het debat over interventie kan niet open worden
gevoerd. Wie bedenkingen uit, is volgens de oorlogszuchtigen al snel een
Poetin-vriendje of een Assad-fan.

Peter Hitchens: 'Dit vind ik zorgwekkend, niet omdat het idioot en
kinderachtig (wat het zeker is), maar omdat het een teken is van iets
heel ernstigs: de dood van open, oprecht debat. Dit is altijd het
symptoom van een land waarvan de elite op oorlogspad is.'

Pas op kabinet, trap niet in die val

Nederland heeft vooralsnog 'begrip' voor elke 'proportionele' reactie.
Maar ik twijfel er niet aan dat onze regering, alleen al uit economisch
en strategisch belang, zich in mum van tijd zal laten ophitsen om onze
eigen jongens, meisjes en raketten op Assad af te sturen.

Pas op kabinet, trap niet in die val. Grijp het Nederlandse lidmaatschap
van de VN-Veiligheidsraad in 2018 aan om te doen wat jullie in een
gelikt filmpje hebben beloofd: te streven naar het voorkomen van
conflicten in plaats van ze te doen escaleren, naar verzoening en
gerechtigheid boven blinde interventies. Haal een Syrie-tribunaal naar
Den Haag, zet alles in op fact finding, maar bovenal: verzet je tegen de
oorlogszuchtige elites in andere westerse landen, die, als zij zo door
razen, na de waarheid en het open debat nog veel meer slachtoffers gaan
maken.

--------
(c) 2018 One Business