[D66] Nieuwe verkiezingen? Of een coup?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon May 29 11:04:07 CEST 2017

D66 heeft bij monde van Pechtold iets te hoog van de toren geblazen -
vandaar de kritiek op de partij (het Telegraaf-artikel waaraan ik
refereerde loog er bepaald niet om). Dat de CU voor een
sollicitatiegesprek bij D66 moest komen opdraven is ronduit idioot - ook
al ben ik zelf niet ontevreden met het resultaat van het gesprek.
Wat meespeelt bij het ontstaan van de hudige impasse is dat de PvdA een
dermate diepe electorale val gemaakt heeft dat de oveige partijen
relatief iets te goed konden scoren bij de verkiezingen en vervolgens
hun eigen positie schromelijk zijn gaan overschatten.

Een partij moet weliswaar streven naar regeringsdeelname maar zoiets is
geen must. En het kan contraproductief zijn: Het verleden heeft bewezen
dat een VVD/CDA/D66-coalitie wel eens het einde van D66 zou kunnen
inluiden omdat D66 het zich niet kan permiteren een oerconservatief
beleid te voeren. Als er geen nieuwe verkiezingen komen (lijkt mij het
beste dat deze wel gehouden zullen gaan worden), dan graag een VVD/CDA
minderheidskabinet met D66 in de oppositie. Dan maken de
medisch-ethische voorstellen nog enige kans het parlement te passeren.

Zelf vind ik de opstelling van de SP het raarst. Deze partij zit net als
de PVV achter een cordon sanitaire en wil daar kennelijk ook blijven. De
SP had op de uitnodiging om mee te praten behoren in te gaan (vervolgens
zou het wellicht zijn vastgelopen, net als bij GL) en zou al doende
voortaan salonfahig zijn geweest. Nu blijft het tobben...