[D66] Coef

A.O. jugg at ziggo.nl
Thu Mar 2 10:08:48 CET 2017

Lezend in Coef 'De weg van de waanzin' van Rein Hannik (Uitgeverij IJzer
2016) over de ervaringen van jappenkamp overlevende Coef Hannik die
behandeld werd met LSD-therapie *) door de beruchte prof. Bastiaans kwam
ik een zin tegen over een cultureel antropoloog van de Rijksuniversiteit
Utrecht (p. 227) die haar ervaringen zou optekenen in 'De dood van een
planter' en bij NRC-Handelsblad zou publiceren (geweigerd).  Ik vroeg me
af of we hier te maken hebben met onze Henk Vreekamp. Zoveel cultureel
antropologen lopen er toch niet rond in Utrecht...

LSD is overigens in 1966 in de opiumwet opgenomen, niet geheel onterecht
gezien het levensverloop van Coef. LSD werd gebruikt door psychiaters en
de CIA als waarheidsserum, soms met fatale gevolgen.

http://www.reinhannik.nl/coef/

*) Uit Je Bol, Hellinga en Plomp, LSD-25, p. 159