[D66] ChristenUnie en Jonge Democraten vol lof over Staphorst-stap D66

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Sun Jun 25 14:06:21 CEST 2017

Die Arie Slob is (ondanks dat hij een CU-er is) een man naar mijn hart.
Vergeet niet dat de CU op sociaal economisch gebied in ieder geval linkser is dan D66 (en af en toe zelfs GL en SP links inhaalt). Op sociaal economisch gebied zal Pechtold waarschijnlijk meer moeite hebben met Rutte en Buma dan met Segers.
Dat is dan tevens ook de goede chemie die er bij mijn weten altijd was tussen Pechtold en Slob: de heren konden op Sociaal economisch gebied uitstekend door een deur en ook omtrent de opvatting "er moet geregeerd worden waren bede heren het altijd roerend eens. Het verhaal gaat dat toen het kabinet Rutte I viel omdat Wilders geen verantwoording durfde te nemen, het eerste wat Arie Slob deed was de telefoon pakken en Pechtold bellen met de vraag "wat gaan wij nu doen?"

Dat Pechtold en Slob op ethisch gebied niet met elkaar door een deur konden, deed niets af aan hun streven om landsbelang boven partijbelang te zetten en elkaar te respecteren om hun mening.
Misschien dat het alsnog gaat lukken met wisselende meerderheid om bepaalde D66 onderwerpen toch door de kamer te loodsen.
Vergeet niet dat we in een VVD-CDA-D66-CU combinatie te maken hebben met 2 christelijke partijen, 2 liberale partijen en 2 partijen die op sociaal economisch gebied 2 handen op 1 buik zijn.

Ernst Debets/
Zaanstad