[D66] Erasmus en de twee honden

A.O. jugg at ziggo.nl
Mon Jan 30 01:29:50 CET 2017

Als Pechtold zo nodig premier wil worden moet hij eens met parabels over
dieren komen aanzetten zoals Erasmus ons al duidelijk maakte. Wie "die
Spartaan" is moeten we dan nog maar later uitzoeken...

Fragment uit Lof der Zotheid,

26

"Maar laat ik naar mijn onderwerp terugkeren: wat heeft de primitieve
mens van het stenen tijdperk met zijn uitgeholde boomstam tot een
staatsverband gedwongen? Zoet gevlei. Want dat is wat de bekende lier
van Amphion en Orpheus betekent. Wat heeft het Romeinse plebs dat op het
punt stond zich af te scheiden toch nog binnen het staatsverband
gehouden? Een filosofische redevoering soms? Welnee, een belachelijk
verzinsel, een sprookje voor kinderen over de maag en de andere
lichaamsdelen. Hetzelfde geldt voor de soortgelijke fabel van
Themistocles over de vos en de egel. Welke redevoering van een wijze had
evenveel effect gehad als dat uit zijn duim gezogen hert van Sertorius
of het experiment van die Spartaan met de twee honden of die
belachelijke inval van de bovengenoemde Sertorius over het uittrekken
van haren uit een paardenstaart? Om maar te zwijgen over koning Minos en
koning Numa, die allebei door middel van verzinsels over de dwaze massa
heersten. Dat soort flauwekul heeft vat op het reusachtige machtige
beest dat het volk is."

p. 34, (c) vertaling Harm-Jan van Dam, 2001