[D66] Thierry Baudet en de erfenis van de jaren dertig

A.O. jugg at ziggo.nl
Mon Feb 20 17:16:14 CET 2017

http://www.nederlandseboekengids.com/2017-1-rob-hartmans/

Thierry Baudet en de erfenis van de jaren dertig
2017-02-14Nieuws2017#1, essay, fascisme, politiek, populisme, Rob
Hartmans, Thierry BaudetM. Olnon

Eind vorige zomer transformeerde Thierry Baudet zijn eurosceptische
denktank Forum voor Democratie in een politieke partij, klaar om vanaf
komende maart een Nexit voor te bereiden. Zelf groeide Baudet in de
afgelopen jaren van een conservatieve veelschrijver uit tot een markante
woordvoerder voor een politieke stroming die zich in populariserende
catchphrases afzet tegen ‘Europa’ en oproept het ‘eigene’ te omarmen.
Simplistische vergelijkingen met het verleden zijn weliswaar gevaarlijk,
maar volgens Rob Hartmans kan deze stroming wel degelijk historisch
worden geduid.

Eind 2013 publiceerde ik een bundel met essays over intellectuelen en
hun bemoeienissen met de samenleving en politiek van hun dagen. Het boek
opende met een stuk over Erasmus en eindigde met een beschouwing over
een rijzende ster aan het vaderlandse intellectuele firmament: Thierry
Baudet. [1] Omdat het stuk over Baudet nogal kritisch was uitgevallen
leek het me fair en boeiend om tijdens de presentatie van boek in debat
te gaan met de jeugdige intellectueel. Na afloop van de pittige maar
beschaafde discussie liep Baudet af op een kleine, oudere dame in het
publiek en zei tegen haar dat het hem was opgevallen dat ze vaak nogal
afkeurend naar hem had gekeken. ‘Ach, weet u, meneer,’ zei deze toen
98-jarige dame, die inmiddels de enige persoon ter wereld moet zijn die
kan zeggen dat ze nog met Trotski heeft gecorrespondeerd, ‘ik ben
figuren zoals u eerder tegengekomen, in de jaren dertig in Parijs, en
wij noemden hen toen fascisten.’ Door Rob Hartmans.