[D66] WikiLeaks: Franse verkiezingen

muijz at dds.nl muijz at dds.nl
Mon Feb 6 12:27:05 CET 2017

Fransen kiezen hun president in twee rondes; aan de eerste doen alle
kandidaten mee.
De tweede ronde gaat tussen de twee kandidaten die het hoogst eindigden
in de eerste ronde.

In 2002 wilden veel progressieve Franse stemmers Jospin (PS) een lesje
leren.
Ze stemden niet op hem waardoor de tweede ronde ging tussen Jean-Marie
Le Pen en Jaques Chirarc.
Hoewel links Frankrijk de schurft had aan Chirac peinsde men er niet
over Le Pen te laten winnen.
Dus stemde men tandenknarsend op Chirac.

Mij lijkt het dat dit scenario zich zal herhalen.
Marine Le Pen zal de eerste ronde wel winnen, maar niet de tweede ronde.

Voor de bewering dat 65% van de Fransen uit de EU wil zou ik graag een
bron zien.

Erik vdMb