[D66] Paternotte wil de Tweede Kamer in

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Oct 5 12:43:54 CEST 2016

Bron:  Algemeen Dagblad
Datum: 5 oktober 2016

'D66-kroonprins' Paternotte wil de Kamer in

Jan Paternotte, fractieleider van D66 in de Amsterdamse gemeenteraad,
wil de Tweede Kamer in. Hij komt bij de komende Tweede Kamerverkiezingen
hoog op de kieslijst van de partij. Paternotte geldt als talent binnen
de partij en wordt vaak genoemd als beoogd opvolger van partijvoorman
Alexander Pechtold. De afgelopen jaren leidde Paternotte (32) de
Amsterdamse afdeling van de partij, maar hij is klaar voor een volgende
stap, zegt hij vandaag in een interview met deze krant.

'Ik merk dat ik na elf jaar in de raad tegen dingen oploop die we in
gemeenten willen doen, maar van Den Haag niet mogen. Vanaf dag een
taalles aan vluchtelingen geven door professionele docenten. Of kijk
naar het onderwijs waar je door landelijke regels haast onmogelijk een
nieuwe school mag starten. Het geld wordt in Den Haag verdeeld, veel
onderwijsbeleid wordt er gemaakt. Als je daar iets in wil betekenen,
moet je in Den Haag zijn.'

Ouders

Overigens wil Paternotte er niets van weten dat hij als protege geldt
van Pechtold. 'Zo'n kwalificatie is vooral leuk voor mijn ouders. Ik
moet eerst maar eens in Den haag binnen komen en dan vier jaar goed mijn
werk doen.'

De exacte plek op de lijst van Paternotte moet nog worden bepaald, maar
de algemene verwachting is dat hij op een van de eerste tien plekken van
de kieslijst komt te staan.

--------
(c) 2016 Persgroep