[D66] Pia Dijkstra: Onomstreden in de scherpste debatten

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Nov 20 12:17:41 CET 2016

Bron:  Trouw
Datum: 20 november 2016
Auteur Wilma Kieskamp

Onomstreden in de scherpste debatten
------------------------------------

Ze is de rijzende ster van D66, die met opmerkelijk gemak ingrijpende
wetsvoorstellen door het parlement loodste. Het geheim van Pia Dijkstra
(61): nooit fel worden of het eigen gelijk benadrukken. 'Natuurlijk
helpt het als ik de juiste toon kies.'

Zelfs voor iemand die al jaren herkend wordt op straat, was het wennen.
Nog nooit is Pia Dijkstra (61) zo vaak aangesproken. 'Voorbijgangers
riepen me vanaf de fiets toe: 'Wat fantastisch, die donorwet van jou'.
Met de duim omhoog. Of ze hielden me staande om juist hun grote bezwaren
uit te leggen: 'De staat wordt eigenaar van mijn organen'. Veel mensen
stelden me praktische vragen, over de rol van nabestaanden bijvoorbeeld.
Ik heb ze allemaal geantwoord; ik snap waarom dit mensen zo diep raakt.
Want eigenlijk vraag ik dat mensen nadenken over hun eigen
sterfelijkheid.'

Pia Dijkstra, Kamerlid voor D66, heeft wat losgemaakt met haar
initiatiefwet voor 'actieve donorregistratie'. Die wet verlangt dat
iedereen boven de achttien beslist: wel of geen orgaandonor zijn. Met
als zeer gevoelig detail: wie herhaaldelijk niet reageert, wordt
verondersteld organen te willen afstaan.

De afgelopen jaren heeft Dijkstra vaker gevoelige voorstellen gedaan, en
door de Tweede Kamer geloodst. Het verbod op de weigerambtenaren, de
verwijsplicht voor artsen bij euthanasie, verplichte voorlichting over
homoseksualiteit op scholen, en een conceptwet van D66 die al klaar ligt
om ouderen het recht op zelfbeschikking te geven bij 'voltooid leven' -
allemaal waren ze een initiatief van Pia Dijkstra. .

Neutrale stijl

Bijzonder is: hoe scherp de discussies in de Tweede Kamer ook waren over
al deze onderwerpen, zelf was Pia Dijkstra nooit omstreden. Vriend en
vijand prijzen haar om haar beheerste, voor Haagse begrippen bijna
'neutrale' stijl van debatteren. Binnen D66 stijgt haar ster snel. Ze
verstrekte D66 het bredere profiel dat de partij zo naarstig zocht. Ze
snijdt dilemma's aan die mensen zeer persoonlijk raken. Sommigen bij D66
zeggen zelfs: Pia brengt de menselijkheid en warmte die de partij soms
mist.

Terugkijkend op het debat over donorregistratie, wil ze eerst iets
kwijt. Ze vond het jammer dat haar vreugde na het binnenhalen van een
Kamermeerderheid voor de donorwet verkeerd werd begrepen door sommigen.
Ze was niet triomfantelijk. 'Mijn emotie was een mengeling van
blijdschap, verrassing en vooral ontlading. Ik was er jaren mee bezig
geweest. Ik dacht: ik kan het wel weer laten liggen, omdat het zo
kansloos lijkt. Maar ik probeer het. Dan wordt het maar weggestemd.'
Alsof ze zegt: Vergeef me voor een keertje.

Hoe verklaart u dat uw plan zoveel losmaakt? Er is al jaren discussie
over orgaandonatie, maar nooit eerder liep het zo hoog op.

'Die emoties waren er steeds al. In de zaaltjes waar ik de afgelopen
vier jaar debatten voerde, nadat ik met het wetsvoorstel kwam, maakte ik
telkens mee dat dit, naast positieve, ook negatieve reacties losmaakt.
Ik weet dat sommige mensen tegen zijn, als ze er voor het eerst over
horen. Ik ken de emoties, de vragen. Ik heb al 100.000 keer uitgelegd
dat veel van de beelden over mijn wet niet kloppen. Dat geeft niet.
Sommige aantijgingen naar mijn hoofd, ik kijk er maar een beetje
doorheen. Mensen zijn bang dat er iets met hun lichaam gebeurt dat ze
niet willen. Ik moet dus blijven uitleggen: Dat is niet zo. Je eigen
keus wordt juist gerespecteerd, wat die ook is.'

Mensen zijn toch ook tegen omdat ze er principieel anders over denken
dan u?

'Wat mij opvalt: veel bezwaren, ook bij politieke tegenstanders, zijn
praktische bezwaren. Veel mensen worstelen met het begrip 'hersendood'.
Maar er is in Nederland een heel streng en goed protocol om dat vast te
stellen; deze zomer is het nog verder aangescherpt. Of neem het beeld
dat mensen eigenlijk 'ja' horen te zeggen op orgaandonatie. Dat vraag ik
niet. Je mag ook 'nee' zeggen.

'Natuurlijk helpt het als ik de juiste toon kies. Maar dat is geen
tactiek, ik vind dat sowieso belangrijk bij deze onderwerpen. Elke keer
begin ik het debat in de Kamer met benadrukken dat we niet tegenover
elkaar staan. We vinden allemaal: er wachten te veel mensen op een
orgaan. Alleen over het middel zijn we het oneens. Ik heb steeds
geprobeerd de verbinding te zoeken: wat we kunnen doen om je te
overtuigen - dat leidde tot verregaande aanpassing. Ook straks in de
Eerste Kamer zal ik de critici weer de hand proberen te reiken, ik hoop
dat ze die willen aannemen.'

Kwam u in 2010 met de missie naar de Tweede Kamer: nu ga ik de
orgaandonatie en de zelfbeschikking regelen?

'Zo is dat niet helemaal gegaan. Dat ik me in 2008 als lid meldde bij
D66 had vooral te maken met de toon in het politieke debat, die door de
opkomst van de PVV enorm verhardde. Ik wilde mijn steentje bijdragen aan
een andere manier van politiek bedrijven. Zo sta ik er nog steeds in:
elk onderwerp grondig onderzoeken, het debat genuanceerd voeren, met
respect voor de tegenstander of andersdenkenden. Ik ging niet de Kamer
in met een missie om voorop te lopen in het regelen van zelfbeschikking
voor ouderen die klaar zijn met leven, en gelijke rechten voor vrouwen
en homo's. Wel lag op dat punt veel werk te doen.'

Was u toen nog geen echte liberaal dan?

Op het belang van zelfbeschikking kwam ik via een bijzondere weg. Als
presentator van 'Vinger aan de pols' had ik meegemaakt hoe onze
werkwijze veranderde: vroeger stelden we vragen aan dokters, nu aan
patienten zelf. Dankzij al die patienten die ik interviewde voor
televisie heb ik pas echt de eigen kracht van mensen ontdekt. Daarom pas
ik ook bij D66. Mensen zijn heel goed in staat zelf beslissingen te
nemen, als ze goed geinformeerd zijn. Daar geloof ik in.'

Voor uw partij, D66, is het recht op zelfbeschikking een ideologisch
speerpunt. Het is toch ook gewoon een echte liberale overtuiging?

'Ik ben liberaal met een armslag: vrijheid en zelfbeschikking zijn
belangrijk, maar ze staan nooit op zichzelf. Vrijheid gaat niet zonder
verbondenheid en verantwoordelijkheid; je hebt een taak in de
samenleving. Dat onderscheidt D66 van partijen die een liberalisme
aanhangen waarbij de overheid het over de schutting van de burger gooit.

'Het is ook de manier waarop ik groot ben gebracht. Ik groeide op in een
doopsgezind, Fries onderwijzersgezin in Leeuwarden. We waren heel
vrijzinnig protestants. Een heel normaal gezin. Er was bij ons thuis
veel ruimte voor andersdenkenden, het idee was: ieder heeft recht op
zijn eigen overtuiging en beslissingen. Zelfs de manier waarop mijn
ouders met ons spraken over het geloof had dat in zich: er was veel
aandacht voor je eigen, persoonlijke manier van geloven.

'Geloof is voor doopsgezinden naar binnen gericht, met een grote
verantwoordelijkheid voor de maatschappij. Je legt naar buiten toe geen
nadruk op je principes. Die gebruik je door je maatschappelijke
verantwoordelijkheid. Zelf ben ik helemaal niet meer kerkelijk - ik voel
me inmiddels meer thuis bij het humanisme - maar die doopsgezinde
traditie zit nog in me. We discussieerden ook veel over politiek. Nog
steeds. Met mijn vader, die bijna negentig is, praat ik vaak over mijn
werk in de Kamer. Thuis kreeg ik met de paplepel ingegoten: niet
discrimineren, niet oordelen op uiterlijk, proberen de wereld beter te
maken. Al die zaken zijn voor mij nog steeds vanzelfsprekend. Dat hoef
ik niet telkens expliciet te maken. Liever kijk ik wat ik kan
veranderen.'

Hoe is het dan om in de Tweede Kamer zo vaak tegenover christelijke
partijen te staan, waarbij uw voorstellen er mede toe leidden dat de
christelijke partijen soms klagen dat D66 antireligie is?

'D66 wil religie niet uit het publieke domein weren. Ook in dat opzicht
ben ik echt D66 en echt iemand die stamt uit de doopsgezinde traditie:
het publieke domein is er voor de democratie en de grondrechten. Dat
kerken daar een rol spelen, heel goed, maar zij kunnen niet
voorschrijven hoe mensen moeten leven die niet gelovig zijn.

'Het laatste wat ik wil, is christelijke waarden bestrijden. Daar ben ik
niet op uit. Er zijn zoveel waarden die we delen. Ik heb respect voor
religieuze waarden. Vanuit mijn achtergrond kan ik goed begrijpen dat
mensen die gelovig zijn, vinden dat niet de mens, maar God over leven en
dood gaat. Het is niet de God waarmee ikzelf ben grootgebracht, maar ik
ken hem wel. Toen ik ooit in het begin van mijn loopbaan namens de Ikon
de zendtijd voor de kerken regisseerde, heb ik van elke kerkgenootschap,
ook de orthodoxe, vele preken gehoord. Ik ken de taal, hun zienswijze.

'Het enige dat ik vraag: leg het niet aan anderen op. Mijn donorwet
verplicht niemand om orgaandonor te worden. De euthanasiewet verplicht
niemand om zijn leven te beeindigen. Het CDA heeft ooit meegewerkt aan
die euthanasiewet, dat was toen bespreekbaar. Ik hoop dat we elkaar nu
ook kunnen vinden.'

Hoe ver was u al met uw initiatiefwet voor zelfbeschikking bij 'voltooid
leven'? De wet is niet meer nodig omdat VVD-minister Schippers zelf met
een wetsvoorstel komt.

'Ik ben bezig geweest met een concept gebaseerd op de 'proeve van wet'
van het burgerinitiatief 'Uit Vrije Wil'. Dat is ook weer een onderwerp
waar ik gaandeweg doordrongen ben geraakt dat we moeten luisteren naar
de eigen kracht van mensen. Het burgerinitiatief zette me in 2012 aan
het denken; ook in mijn eigen partij kwamen ouderen met dit geluid. Ik
ontmoet mensen op hoge leeftijd die nu nog gezond zijn, maar die toch
echt die wens hebben om zelf hun levenseinde te kunnen kiezen.

'Wat geeft de overheid het recht om te zeggen: als je waardig wilt
sterven, gaan wij dat verbieden? We moeten afgaan op de wens van de
oudere zelf. Vaak zijn het helemaal niet mensen die lijden onder
eenzaamheid. Ze zijn klaar, het is mooi geweest.

Spreekt u daarover met uw eigen familie?

'Mijn vader is er een sterke voorstander van dat zelfbeschikking
geregeld wordt, zonder dat hij weet of hij er zelf gebruik van zou
willen maken. Hij is nu nog fit, kan nog reizen, komt sinds het
overlijden van mijn moeder elk Kamerreces bij ons thuis logeren. Hij
zegt: het feit dat zelfbeschikking mogelijk wordt, zou hem rust geven.
Dat is het argument wat ik hoor van een grote groep ouderen. Ja,
daarnaast verdienen ouderen ook hulp 'bij het leven', maar dat is geen
oplossing voor ouderen die hulp vragen bij de dood.

U staat op nummer vier op de lijst, zien we u binnenkort als minister of
staatssecretaris? Er moeten toch meer vrouwen in leidende functies, zei
u altijd?

'Ik ambieer geen verantwoordelijkheid in het fractiebestuur en blijf
Kamerlid. Een typisch vrouwenantwoord? Ik ben 62 jaar als de nieuwe
Kamer aantreedt; mijn rol is nieuwe Kamerleden coachen. En ik heb toch
maar mooi bewezen dat je als vrouw met drie kinderen na je vijftigste
nog een nieuwe carriere kunt beginnen. Het was soms zwaar, maar het is
wel gelukt.

'Het stemt me wel droevig dat er maar een vrouwelijke partijleider is op
het Binnenhof. Dat heeft ook te maken met de polariserende manier waarop
veel politieke partijen bezig zijn. Ik snak naar een ander soort debat
in de Kamer. Alexander Pechtold doet dat goed, waarbij hij gelukkig
steeds meer hart laat zien in plaats van alleen maar hoofd. Het is na de
economische crisis de tijd om de gespleten samenleving weer bij elkaar
te brengen en mensen te bereiken die zich tekortgedaan voelen. Precies
waarom ik de politiek ben ingegaan, acht jaar geleden.'

--------
(c) 2016 Persgroep