[D66] Reden verlies Clinton?

Henk Vreekamp henk.vreekamp at hetnet.nl
Wed Nov 9 22:47:37 CET 2016

Democs,

Al tijdens de verkiezingscampagne Clinton-Trump kreeg ik twijfel over twee zaken bij Clinton: 1. haar elitaire minachting van de aanhang van Trump, 2. en de onthullingen over haar geheim gehouden toespraken voor Wall Street, waar ze ook wat anders zei over ongelijkheid etc. dan in haar campagne.

De door tientallen jaren neoliberaal beleid ras slinkende middenklasse vormt qua affiliatie een toenemend probleem voor gevestigde partijen. In de USA is de middenklasse nu massaal overgestapt op de schreeuwende populist Trump die een nieuw sterk Amerika belooft, lees de terugkeer van een omvangrijke middenklasse en verkleining van de kloof tussen arm en rijk in Westerse landen. Deze (indirecte) beloftes worden dan paradoxaal genoeg gedaan door een multimiljardair die zelf met de gouden lepel werd geboren. De nood is kennelijk zo hoog dat men zelfs rijke stinkerds en enorme belastingontwijkers eerder geloofd dan “nette” politici die vanwege financiële steun pacteren met de door velen geminachte bankwereld – zoals Clinton kennelijk deed.

Ook D66 zou eens grondig moeten gaan nadenken over de sociale kwestie – het plan voor het iets verzachten van een diehard-liberaal (sociaal-)economisch beleid lijkt mij vooralsnog onvoldoende. Niet voor niets groeit D66 nauwelijks in de peilingen.

hv,u