[D66] Misbruik rechtssysteem (2)

Henk Vreekamp henk.vreekamp at hetnet.nl
Thu Mar 31 10:17:55 CEST 2016

Democs,

Ik wil jullie deze anecdote niet onthouden.

In week 12 van dit jaar belde op een namiddag een collectant van Amnesty International aan. Een aardige dame van rond de veertig vroeg de bijdrage en stak haar grote bus naar voren. Toen ik de eerste munt in de gleuf wierp las ik onder aan de zijkant van de bus met “Amnesty” een tekstregel met “voor een democratische samenleving” of woorden van deze strekking.

Hierop vroeg ik aan de collectante of Amnesty dan ook Wilders zou steunen nu er een politiek proces is gestart. De vrouw schrok enorm, ze week achteruit en ze bedekte met haar vrije hand de tekstregel! Daarop ik: “Nee mevrouw, ik ben geen PVV-er maar aanhanger van D66. Vindt u ook niet dat ons rechtssysteem in dit geval wordt misbruikt voor een politiek doel?”

Daarover moest ze kennelijk nadenken wat mij de gelegenheid bood om een tweede munt in de bus te werpen.

Haastig verwijderde zij zich. Even later zag ik dat ze tevergeefs aanbelde bij de hele rij overburen (niet thuis?).

De moraal van dit verhaal: het grote nadeel van politieke correctheid is dat de (elitistische) aanhangers niet meer nadenken over wat ze propageren. Deze indruk krijg ik ook wel eens als ik Pechtold hoor over populisme en Oekraïne. Bijvoorbeeld.

hv,u