[D66] John Pilger waarschuwt voor Hillary

muijz at dds.nl muijz at dds.nl
Sat Mar 26 09:46:17 CET 2016

J.N. schreef op 26-03-2016 6:30:
> "Sixty-six nuclear devices were exploded by the United States in the
> Marshall Islands between 1946 and 1958 - the equivalent of 1.6
> Hiroshima
> bombs every day for twelve years."
>
> http://www.theecologist.org/blogs_and_comments/commentators/2987453/a_world_war_has_begun_break_the_silence.html

Dit was denk ik, niet helemaal de wereldoorlog die Ernst Debets voor
ogen had.
Debets denkt volgens mij dat er een wereldoorlog is uitgebroken van
jihadi's tegen
burgers.

Afgezien daarvan: de meeste lijsters hier zullen wel bekend zijn met het
eiland Bikini
en met het droeve lot van de bewoners.
Maar volgt uit de slechte behandeling van die bewoners nu dat de Derde
Wereldoorlog
is uitgebroken? Dat lijkt mij erg ver gezocht.

Bij de Spratly-eilanden in de Zuid-Cinese Zee ligt een enorme voorraad
olie en gas;
het gebied rond de eilanden vormt een knooppunt van handelsroutes, en
het is ook
rijk aan vis.
Daarom maken diverse landen aanspraak op die eilanden, waaronder China.

China maakt ook aanspraken op Japanse eilanden in de Oost-Chinese Zee;
ook in
dat geval gaat het om gas.

Kortom, China probeert een supermacht te worden en de olie en
gas-voorraden in de
Zuid- en Oost-Chinese Zee in te pikken.
Landen als Brunei, Taiwan, Vietnam, Japan, of de Filipijnen zijn te
klein om zichzelf
tegen China te verdedigen.

We kunnen dan twee dingen doen. Maar laten gaan; dan geven we het
signaal af dat
China kan doen wat het wil. Of, de belangen van die landen verdedigen en
China
wijzen op de consequenties van avonturen in de Zuid- en Oost-Chinese
Zee.

Iets vergelijkbaars is aan de Russische westgrens gaande. Rusland is een
ander land
binnengevallen en heeft de Krim geannexeerd.
Rusland steunde ook rebellen in het oosten van Oekraïne. Pilger zegt het
goed, het
is de west*grens* van Rusland. Rusland heeft helemaal niets te maken in
de Oekraine
en het is ongehoord dat het maar gewoon een deel van een ander land
inpikt.

Begrijpelijk dat men nu in Oekraine en de Baltische staten wat wit om de
neus wordt,
want die landen zijn militair gezien geen partij voor Rusland.
Moeten we een annexatie maar gewoon laten gebeuren?

In deze gevallen gaat het overigens niet om olie en gas, maar om
prestige.
Rusland is volledig in verval; het is een groot land, maar economisch
gezien stelt
het niets voor. Met wat wapengekletter hoopt Poetin de aandacht van de
Russen
af te leiden van de binnenlandse problemen.

Maar dat de Derde Wereldoorlog is begonnen volgt hier nog niet uit.

De handelsbelangen van China zijn zo verweven met die van het Westen,
dat een
oorlog ook wel erg onverstandig zou zijn.
Hetzelfde geldt in feite voor Rusland, dat economisch volledig
afhankelijk is van
de export van gas aan West-Europa.

Rusland zal waarschijnlijk gas gaan verkopen aan China. En daarmee neemt
dan
de noodzaak voor Chinese avonturen rond de Spratly-eilanden af.

Dat Obama die Nobelprijs helemaal niet verdiend heeft, daarover is
iedereen
het eens denk ik.
Door zijn drone-aanvallen in Pakistan is Obama kampioen
schrijftafelmoorden.

Erik vdMb