[D66] Politiek proces Nederland 2016: Deel aangiften tegen Wilders geensceneerd door PvdA, politie, en Moskeeen

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Mar 12 12:39:34 CET 2016

['t Lijkt me dat dit tuig nu zelf voor de rechter behoort te verschijnen
  voor het doen van een valse aangifte. M'n hemel wat zijn ze toch gek.]

Bron:  Elsevier
Datum: 12 maart 2016

Deel aangiften tegen Wilders geensceneerd

De 6.400 aangiften die tegen PVV-leider Geert Wilders zijn gedaan na
zijn 'minder minder-uitspraak' zijn niet spontaan tot stand gekomen.
Moskeeen blijken een actieve rol te hebben gehad in het verzamelen van
aangiftes onder oudere, analfabete allochtonen. Ronselpraktijken met
aangifteformulieren in plaats van stembriefjes. De 6.400 aangiften en
15.000 meldingen van discriminatie tegen Geert Wilders zijn het
resultaat van een vooropgezet plan. Dat schrijft De Telegraaf die inzage
in de documenten heeft gehad.

Getuigen

In aanloop naar het proces tegen Wilders werden vijftien personen die
aangifte hebben gedaan onder ede gehoord. Uit hun getuigenverklaringen
blijkt dat ze vaak geen idee hadden waar ze mee bezig waren. Zo dacht
getuige 'B' dat er verkiezingen waren. 'Mij is gevraagd om mijn stem uit
te brengen in verband met Wilders, tenminste als hij zo heet,' verklaart
hij. 'Er zijn verschillende plekken geweest waar je kon stemmen, en een
van deze plekken was de moskee op de Fruitweg, de As Soennah-moskee.'
Dat Wilders mede door zijn 'stem' voor de rechter moet verschijnen,
verbaast 'B'. 'Waarvoor? Waarom zou hij voor de rechter moeten komen? Ik
weet het niet.'

Op de markt

Getuige 'C' kreeg op de markt een formulier in zijn handen gedrukt. 'Dit
formulier, dit is tegen Wilders en dat moet ingevuld worden,' kreeg hij
te horen. Maar 'C' kan lezen noch schrijven. Op zijn formulier staat dat
hij zich gediscrimineerd voelde, maar dat blijkt niet te kloppen. 'Ik
voelde mij niet gediscrimineerd, ik wilde alleen geen fitna, geen
oproer. Ik vind wel dat hij mag zeggen wat hij wil, maar wij mogen ook
zeggen wat wij willen.'

Van getuige 'D' is de handtekening vermoedelijk de enige bijdrage aan
het aangifteformulier. Iemand in de moskee vulde voor hem en voor
anderen de aangifteformulieren in. Tegen de rechter-commissaris zei 'D'
dat hij denkt dat Wilders 'president' is. Volgens 'D' hebben alleen al
in de As Soennah-moskee zeker 1.200 mensen aangifte gedaan. 'Ik heb het
beschouwd als zijnde een verkiezing, dat er een telling plaatsvindt en
dat ze kijken wie er omhoog gaat of naar beneden gaat.'

Politie hielp mee

Getuige 'F' ging met een groepje van 40 man naar de politie in Delft om
te demonstreren. Eenmaal daar vulde de politie aangifteformulieren in.
Het enige wat er moest gebeuren, was een handtekening zetten. De rest
was al ingevuld. Een tolk was er niet. Vertaalwerk werd gedaan door een
PvdA-raadslid.

In de Al-Fatah-moskee in Tilburg werd gelovigen verteld dat de
formulieren door iedereen ingevuld moesten worden. 'Het bestuur heeft
tegen ons gezegd dat de politie langskwam en dat het de bedoeling was
een formulier in te vullen,' zegt getuige 'G'.

Nepaangiften

Wilders zegt in een reactie de geensceneerde aangiften 'ongelooflijk
schokkend' te vinden. 'Met de aangiften van meer dan de helft van de
aangevers die gehoord zijn is wat mis. Mensen wisten niet eens dat ze
aangifte deden of dachten dat ze gewoon gingen stemmen. Het zijn gewoon
nepaangiften,' verklaart de PVV-leider.

Het is nog niet duidelijk wat voor gevolgen de valse aangiften hebben
voor de rechtszaak. Volgende week vrijdag zal over de aangiften worden
gesproken als Wilders voor het eerst in de rechtbank zal verschijnen
voor een regie-zitting. De echte zaak zal waarschijnlijk pas in het
najaar van start gaan.

--------
(c) 2016 Reed Business BV