[D66] Brexit: Soros in de aanval

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Jun 26 11:20:34 CEST 2016

Bron:  Volkskrant
Datum: 25 juni 2016
Opm:   Soros probeerde zowel het Ukraine-referendum als het
        Brexit-referendum te ontregelen. Deze vriend van D66
        lichtte de Bank of England voor 1 miljard op.

Soros: Brexit leidt tot verval EU
---------------------------------

De Britse keuze om de Europese Unie te verlaten leidt tot een
onomkeerbaar verval van de EU. Dat heeft de financiële investeerder en
filantroop George Soros zaterdag gezegd. Hij is er bovendien van
overtuigd dat de uitkomst van het referendum het land zal beschadigen,
maar dat men uiteindelijk zal inzien dat een Brexit de verkeerde keuze
is.

'De economie van Groot-Brittannië zal er uiteindelijk onder lijden. De
Britten kunnen dat al op korte termijn gaan voelen', aldus de miljardair
van Joods-Hongaarse afkomst in zijn column op de financiële website
Project Syndicate. 'We moeten niet opgeven', schrijft Soros. 'Ik geef
toe, de EU is een constructie met makken. Maar na een Brexit moet
iedereen die gelooft in de waarden en principes waarvoor de EU is
opgericht samenwerken om die te behouden door de EU te herbouwen. Ik ben
ervan overtuigd dat als de consequenties van de Brexit de komende weken
en maanden duidelijk worden, meer en meer mensen het met me eens zullen
zijn.'

Soros verwierf in 1992 wereldfaam toen hij het Verenigd Koninkrijk dwong
de koppeling van het pond aan andere Europese munten los te laten. Met
de speculatie op een waardedaling van het pond verdiende de belegger een
fortuin.

--------
(c) 2016 Persgroep