[D66] Brexit: Problemen in Labour Party

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Jun 26 11:13:37 CEST 2016

Bron:  Algemeen Dagblad
Datum: 26 juni 2016

Britse oppositiepartij valt uit elkaar na Brexit

Nadat oppositieleider Jeremey Corbyn eerder vannacht
buitenlandwoordvoerder Hilary Benn uit zijn schaduwkabinet zette, is
zojuist Heidi Alexander zelf opgestapt uit de Labour-partij. De vrouw
die gezondheidszorg onder haar hoede had, stelt dat het Verenigd
Koninkrijk na het Brexit-besluit een geloofwaardige oppositie nodig
heeft. Ze gelooft niet dat Corbyn dat kan brengen.

Alexander maakte haar beslissing rond half tien vanochtend aan het grote
publiek bekend via Twitter. Ze publiceerde haar ontslagbrief die is
gericht aan Corbyn (zie hieronder). 'Hoezeer ik je ook respecteer als
een man van principes, denk ik niet dat jij de capaciteiten hebt om ons
land van de antwoorden te voorzien die nu nodig zijn. Ik denk ook dat
als wij de nieuwe regering moeten gaan vormen, dat dan een verandering
van leider noodzakelijk is.'
http://twitter.com/heidi_mp/status/746966874521542656/photo/1

Intriges

Het opstappen van Alexander komt enkele uren nadat bekend werd dat
Labour-leider Corbyn zijn buitenlandwoordvoerder Benn uit zijn
schaduwkabinet had gezet. Corbyn deed dat iets na middernacht nadat zijn
partijgenoot het vertrouwen in hem in een telefoongesprek had opgezegd.
Daarnaast zou Benn, zo meldde The Observer, samen met anderen een coup
tegen Corbyn aan het voorbereiden zijn. Binnen de partij heerst
ontevredenheid over het optreden van Corbyn tijdens het Brexit-debat.
Hij zou zich veel te weinig hebben ingespannen om een Britse uittreding
uit de Europese Unie te voorkomen.

Oproep

De in het nauw gedreven partijleider legde vorige week nog de oproepen
van hooggeplaatste Lagerhuisleden om het partijleiderschap op te geven
naast zich neer. De BBC meldde eerder vanochtend dat hij meer
wisselingen van de macht zal doorvoeren om zo personen te vervangen die
het niet meer in hem zien zitten. Na het niews van het opstappen van
Alixander melden verschillende Britse media dat de helft van het
schaduwkabinet vandaag wel eens zou kunnen opstappen.

--------
(c) 2016 Persgroep