[D66] Hachchi verbijstert D66 met plotse vertrek naar Hillary na aanval Grote Hond

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Jan 23 12:05:23 CET 2016

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  23 januari 2016
Auteur: Sanne Geuze en Jan Hoedeman

Hachchi verbijstert D66 met plotse vertrek naar Hillary

Ze haalde niet eens haar spullen op. Het plotseling vertrokken
D66-Kamerlid Wassila Hachchi liet haar fractie, partij en kiezers
afgelopen week verbijsterd achter met de mededeling dat ze in de VS voor
Hillary Clinton gaat werken. En weg was ze.

Ze krijgt de baan van haar leven in 'Team Hillary', zegt Wassila
Hachchi. Maar ze vertelt niemand wat voor baan het precies is. 'Ik moet
aannemen dat het betaald werk is,' zegt D66-leider Alexander Pechtold.
Werk voor de campagne van een Amerikaanse presidentskandidaat is heel
vaak vrijwillig. Hachchi gaat toch niet - net als destijds de Groningse
burgemeester Peter Rehwinkel - met gebruik van wachtgeld haar hobby
uitoefenen? Zelf zwijgt ze in alle toonaarden.

Ook in haar woonplaats Breda weigert ze aan de deur te komen. 'Ze is
thuis,' zegt haar moeder Fatima aan de telefoon. Maar de deur blijft
gesloten, gordijnen zijn dicht. Bij de ingang van haar kapperszaak laat
haar moeder weten dat haar dochter geen commentaar wil geven. Zijzelf
evenmin. 'Ik heb uw briefje aan haar gegeven.'

Pechtold ziet nu ook het aanzien van zijn partij beschadigd raken door
het zwijgen van de vrouw, die onder zijn leiding ruim 5 jaar politica
was. Daarom meldde hij vrijdagmiddag dat Hachchi niet op kosten van de
Nederlandse belastingbetaler naar de Verenigde Staten gaat. 'Ze heeft
tegen mij gezegd dat ze geen gebruik maakt van haar wachtgeld.'

Maar die verklaring maakt het geheimzinnige vertrek van Hachchi alleen
maar vreemder. Vrijheid is verantwoordelijkheid, valt in het Engels te
lezen op haar website. Net als de kreet: luister, denk, spreek.

Onberoerd

Haar werkplek liet ze onberoerd achter, telefoontjes worden genegeerd.
Verder dan de twee regels uitleg in haar ontslagbrief ('ik ga nu
internationaal, naar het campagneteam van Clinton') komt het niet.
Opmerkelijk, helemaal voor een partij die transparantie hoog in het
vaandel heeft.

Met deze radiostilte laat Hachchi haar partij, de Kamerfractie van D66
en bijna 5.000 kiezers verbijsterd achter. Kersvers Kamervoorzitter
Khadija Arib moest deze week haar twaalfregelige afscheidswoorden
voordragen zonder iemand om haar woorden toe te richten. 'De manier
waarop dit gaat, verrast mij,' zegt Hachchi's voormalige partijgenoot in
de Tweede Kamer Kees Verhoeven. 'Een vreemde gang van zaken,'' zegt een
ander Kamerlid met wie ze veel samenwerkte. Onder collega's stond ze
bekend als een harde werker, scherp op de inhoud. 'Vorige week sprak ik
haar nog. Toen repte ze met geen woord over een eventueel vertrek.'

Zelfs D66'er Sjoerd Sjoerdsma, die ruim 3 jaar een werkkamer met Hachchi
deelde, hoorde pas begin deze week dat ze niet terug zou keren. 'Het
afscheidsfeestje doen we later misschien, in elk geval niet in de Kamer.
Dat wil ze niet.'

Aanval hond

Mogelijk komt het allemaal door een ongeluk, opperen betrokkenen.
Joggend op straat werd Hachchi onlangs aangevallen door een grote hond,
die een flink stuk uit haar arm beet. 'Dat heeft er best ingehakt,' weet
Sjoerdsma. Speciaal om te stemmen op de nieuwe Kamervoorzitter werd ze
vorige week per taxi heen en weer gereden. Sjoerdsma: 'Maar dat was
eigenlijk al te veel. Ze zat onder de pijnstillers en voelde zich
duidelijk niet goed.'

Andere collega's wijzen erop dat Hachchi moeite had met de politieke
egocultuur op het Binnenhof. Ze richtte zich liever op de inhoud en de
dialoog en vond het maar niets om er hard in te gaan bij debatten.
Pechtold denkt er het zijne van: 'Ze is marine-officier geweest. Bij
Defensie gaat het er wel heftiger aan toe dan in een Kamerfractie.'

'Geen afscheid'

Wassila Hachchi zat sinds 2010 in de Kamer. Bij de verkiezingen in 2012
werd ze nipt herkozen; ze stond twaalfde op de lijst van D66, precies
het aantal zetels dat de partij haalde. 'Dit is geen afscheid,''
schrijft Hachchi in haar ontslagbrief. 'Ik zie deze stap in mijn leven
niet als afsluiting van de politiek.'

Naar verluidt vliegt ze komende week naar Boston.

--------
(c) 2016 Persgroep