[D66] Den Haag op stelten

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Thu Mar 12 21:50:06 CET 2015

Marc,

Wat die waterschapsverkiezingen betreft kan ik me dat wel ergens voorstellen. De waterschappen mogen van mij per omgaande onderdeel van de Provincie worden. In wezen is de huidige structuur van de waterschappen een ondemocratisch bestuursorgaan met benoemde Dijkgraaf, benoemde heemraden, een gedeelte van het waterschap wordt benoemd uit 3 belangengroeperingen: Boeren, Ondernemers en Natuurbeschermers. Het restje gaan wij op 18 maart via de stembus kiezen.
Provinciale staten is iets anders: De provincie heeft bovengemeentelijke taken met name op het gebied van ruimte, economie en verkeer. Een en ander is te groot voor het gemeentelijke niveau en te klein voor het rijk. Vaak zijn de zaken waar de provincie zich mee bezig houdt abstract en mede daardoor niet erg bekend bij de doorsnee inwoners.
Door de huidige situatie in 1e en 2e kamer worden de PS verkiezingen echter door Den Haag "gekaapt" . Zeker omdat PS de 1e kamer kiest. Ik sta zelf op de lijst van D66 in Noord Holland omdat ik me echt voor regionale/provinciale zaken wil inzetten. In het niet zo waarschijnlijke geval dat ik direct gekozen wordt (ik sta op 18) zal ik misschien een beetje ongehoorzaam zijn en niet op de lijsttrekker van D66 voor de senaat stemmen, maar op nummer 2 (Rinnooy Kan) omdat dat een kandidaat is die ik meer zie zitten dan onze lijsttrekker voor de senaat.

Ernst Debets/
Kandidaat voor PS Noord Holland.

https://zaanstad.d66.nl/mensen/ernst-debets/