[D66] Effect terreuraanslagen (2)

Henk Vreekamp henk.vreekamp at hetnet.nl
Tue Dec 1 15:49:54 CET 2015

Met een week vertraging wegens drukte drie opmerkingen over Marc Fluks bijdrage van 23 november 11:35:

- MF: de VN is de zoveelste dooie club, en er zit niks anders op dan te praten met IS.
Ik: Ook terroristen zijn maar mensen, en dus behoort praten zonder voorwaarden vooraf altijd tot de mogelijkheden. Al was het maar dat je daardoor mogelijk sympatisanten ontmoedigt. Gebeurde destijds met de Umwelt van andere bewegingen ook...

- MF: nu de EU omzetten in een EEG.
Ik: dat betekent dus nadruk op industriepolitiek, handelsverdragen en monetair beleid (euro). Dus geen andere wetgeving. Ik denk echter dat we the point of no return al gepasseerd zijn. Er zit niks anders op dan het ondemocratische van de EU permanent aan te kaarten en zoveel mogelijk wetgeving buiten de drie genoemde domeinen terug te brengen of te behouden binnen nationale grenzen. Meer confederatie dus. De werking van het Europese Gerechtshof en de EHRM moet worden beperkt – rechters kunnen niet losgezongen zijn van het nationaal debat.

- MF: mensen verbergen hun pleinvrees achter waxinelichtjes (ik: equivalent van rooms-katholiek waskaarsen aansteken), hun mening en info achter katten op het Smoelenboek (pardon: Facebook) en het zingen van het Franse volkslied.
Ik: Dat klopt. Toevallig vind ik als links-liberaal de Marseillaise nog ontroerender dan de Internationale en het Vrijdenkerslied. Die waxinelichtjes, knuffelbeertjes en bloemen zijn puur religieuze symbolen waarmee de christelijke massa zich cultureel onderscheidt van de islamitische. En daarmee verbreedt men de kloof onwillekeurig, automatisch. Kunnen we als progressieven minder christelijke symbolen propageren?

hv,u