[D66] Kiesprobleem echte democraat

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Tue Mar 18 17:28:51 CET 2014

Democs,

Morgen stembus in de nabije worstelschool. Landelijk en Europees vaar ik meestal op de automaat. Maar lokaal?

Lokaal hebben de twee D66-wethouders de afgelopen vier jaar zelf weinig fouten gemaakt - ik herinner me slechts het afgeschoten plan om aso-huisjes te plaatsen naast een school voor zwakbegaafden. Maar verder maakten vooral de Partij van de Allochtonen en Groen Links kardinale fouten: foute fijnstofmetingen, een afgetreden PvdA-wethouder die in verkiezingstijd ondershands subsidie (Jeugd in Actie) gaf aan zijn Berberse campagnesteuners in Kanaleneiland, de GL-blunder om het bestuur van een bedrijvenwijk zelf gesubsidieerd onderzoek te laten doen, een PvdA-raadslid dat verzweeg dat haar neef die vanuit haar woning opereerde en daar betrokken was bij een drugsschietpartij met doden, een PvdA-raadslid dat de kas van de daklozenkrant plunderde, en natuurlijk de gereformeerde autist uit Oldebroek die zes jaar PvdA-burgemeester mocht zijn. D66 steunde verder een inmiddels afgeschoten megalomaan bouwproject met bibliotheek, filmzalen en woningen aan de rand van de binnenstad (Paardenveld), terwijl het binnenkort te openen Tivoli-muziekcentrum op het Vredenburg al tientallen miljoenen te duur uitviel. Intussen stond het oude, monumentale en prachtige postkantoor op de Neude al twee jaar leeg.

En de plaatselijke lijsttrekker schitterde onlangs bij een kwis als de man die het minst wist van wat er in de stad leefde en ooit was gebeurd. Daarmee versterkte hij het vooroordeel tegen maanaager-yuppen.

Ja, twijfel is dan op z'n plaats. Kennen veel broeders en zusters dergelijke dilemma's?

hv,u