[D66] Aircrash Ukraine

Erik van den Muijzenberg muijz at dds.nl
Wed Jul 23 07:26:48 CEST 2014

Quoting Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>:

> Goede feitenreeks en analyse. Eigenlijk is het zo dat het duo
> Rutte-Timmermans zeer waarschijnlijk de berging en repatriering sterk
> hebben vertraagd door hun Koude-Oorlog reflex. Anders dan de mij niet
> bekende Sjoerdsma vind ik dat beide heren ongeschikt zijn voor de job
> en daaruit de consequenties moeten trekken. 't Is hemeltergend.

Zwaar getafeld Henk?
Rutte heeft steeds gezegd dat het nu niet ging om de schuldvraag maar om
het repatriëren van de slachtoffers. Is dat een Koude Oorlog-reflex?

Bovendien spreek je Fluks tegen - en daarmee diens 'goede feitenreeks
en analyse'. (Een feitenreeks kan overigens niet goed zijn; wel volledig.)
Fluks immers betoogt nu juist dat alles op rolletjes liep *zonder* de
bemoeienis van Nederland, in casu Rutte en Timmermans.
Jij daarentegen stelt dat de zaak is *vertraagd* door hun Koude Oorlog-
reflex. Je bent het blijkbaar niet met Fluks eens?

Wat aan het 'feitenrelaas' van Fluks opvalt is dat dit behoorlijke bronnen
ontbeert. Wordt er dan wel een bron opgegeven dan is dit Wikipedia.
Fluks moet wel, want hij wil suggereren dat de media hun werk slecht doen
("Was het maar weer komkommertijd.")
Maar de passage in het Wikipedia-artikel dat hij noemt is gewoon gebaseerd
op een BBC-artikel en een NYT-artikel - kennelijk doen de media het niet
zo slecht. Ook al heeft CNN zich dan blijkbaar een keer vergist in het
inwonertal van ons land.

De normale gang van zaken bij een vliegramp is dat het gebied direct
wordt afgegrendeld, waarna de aangetroffen situatie door professionals
wordt geregistreerd en gedocumenteerd. Vervolgens begint de berging.
Dat is hier niet gebeurd, omdat het gebied bezet wordt gehouden door een
stel criminelen. Het is dan aan deze criminelen om onmiddellijk opheldering
te verschaffen. Beetje vreemd om Rutte en Timmermans de schuld te geven van
deze situatie; die waren er terecht verontwaardigd over.

Ook het contact met de Maleisische regering ligt een beetje anders dan
Fluks suggereert. De criminelen wilden in eerste instantie de zwarte dozen
aanbieden aan Moskou en in Rusland laten onderzoeken. Dat is tegen de
internationale regels voor zo'n onderzoek en de Russen hebben het aanbod
afgewezen. Vervolgens moesten de criminelen wel gaan praten met de regering
van het land waar het vliegtuig in kwestie is geregistreerd, en dat was niet
Nederland maar Maleisië.

Nederland had natuurlijk zelf contact kunnen zoeken met de criminelen.
Misschien is dat ook wel gebeurd, maar in het nieuws is er niets over te
vinden. Begrijpelijk, want zo'n contact komt in feite neer op inmenging in
de binnenlandse politiek van een ander land. (Oekraïne).
Dat de Maleisische autoriteiten daar minder zwaar aan tillen kan ik me wel
voorstellen. Nederland heeft veel directere banden met de Oekraïne, en ik
kan me voorstellen dat Nederland iedere schijn van erkenning van een groep
criminelen wil vermijden om Oekraïne niet voor het hoofd te stoten.

Dan de feiten van Fluks rond het neerstorten. Het is waar dat het grote
publiek niet weet wat er is gebeurd. Maar de Amerikanen en de Russen
beschikken over satellieten waarmee de lancering van een raket kan worden
ontdekt. Voor beide landen lijkt ook wel vast te staan dat het toestel
uit de lucht is gehaald met een raket.
De vraag is voor hen alleen welke partij die raket heeft afgevuurd.

Beweren, zoals Fluks doet, dat het toestel is neergestort als gevolg van
"iets met de aanwijzingen van de verkeersleiding" is absurd. Fluks maakt
ook niet duidelijk wat die aanwijzing dan zou moeten zijn geweest.
("Ga naar 10 duizend voet en blaas vervolgens uw toestel op."???)
Idem voor de suggestie "dat er opnieuw een Maleisische brokkenpiloot
achter het stuur zat". Van MH370 weten we helemaal niet wat er is gebeurd.
Suggereren dat dat toestel is verdwenen doordat er een brokkenpiloot
achter de stuurknuppel zat is natrappen jegens iemand die zich daar niet
tegen kan verdedigen omdat hij onder onopgehelderde omstandigheden is
overleden.

Keerde die goede oude tijd maar waar terug waarin het leed van de wereld
volgens Fluks getroebleerde bovenkamer geheel aan de homoseksuelen en de
vrijmetselaars is te wijten?

Erik vdMb

P.S. Het is natuurlijk een detail, maar wat moet ik me voorstellen bij een
feitenrelaas waarin zelfs de naam van het land waar zich deze tragedie
heeft afgespeeld niet correct wordt gespeld?