[D66] ✈

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Sun Jul 20 15:40:43 CEST 2014

Ik dacht het niet:
De 777 heeft wat mechanische zaken aangaat een uitstekend safety record. Bovendien was bij deze kist juist een week geleden de periodieke algehele technische controle uitgevoerd waarbij niets aan het licht gekomen was. Daarnaast is het onderhoud bij Malaysian sinds begin jaren '90 naar hetzelfde(hoge) niveau gegaan als KLM en andere westerse maatschappijen.

Je moet er overigens niet aan denken: tot een paar jaar geleden werd MH17 met een 747-400 uitgevoerd. Als dit nu het geval was geweest waren er 100 a 150 doden extra te betreuren geweest.

Blijft nog de vage en onkundig/paniekerige berichtgeving de eerste uren: Men sprak eerst van 22 Nederlandse passagiers.
Uit eigen ervaring (ik heb een paar jaar geleden ook deze vlucht gehad tussen AMS en KUL) kan ik zeggen dat deze vlucht heel populair is bij Nederlandse toeristen die naar ZO Azië , Australië en/of Nieuw Zeeland op vakantie gaan. Toen het vluchtnummer bekend was hoefde je echt geen luchtvaartdeskundige te zijn om in te kunnen schatten dat zeker de helft van de passagiers (of nog meer) de Nederlandse nationaliteit zou hebben.

Ernst Debets/
Zaanstad