[D66] Selectieve verontwaardiging of antisemitisme?

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Fri Jan 24 16:42:03 CET 2014

Democs,

Mij valt op dat er eigenlijk niet is gereageerd op de boycot van drie Nederlandse bedrijven die projecten hadden in Israel of bezette gebieden. Laten we het ditmaal even niet over Israel hebben - dit land wordt, geheel tegen mijn zin, al dertig jaar bestuurd door rechts(extremisten). De enorme instroom van (rechtse) migranten bracht rechts definitief aan de macht.

Wat mij opvalt is de selectieve verontwaardiging: Israel wel boycotten, de rest van het Midden-Oosten niet. Ik put hierbij uit de column van Rosanne Hertzberger, "Met Saoedi-Arabie wel?", in NRC-Handelsblad van 11 januari 2014, O&D p. 3. Ook zij valt die selectiviteit aan: waarom boycotten Nederland en bedrijven niet een reeks van landen in die regio?

De salafisten van Saoedi-Arabie hebben de Arabische Lente gesmoord door duizenden opposanten in de bak te gooien. Toch sluit ingenieursbureau RoyalHaskoningDHV een joint venture met de minister van Transport. Quatar kent geen verkiezingen, vervolgt christenen ejn telt een half miljoen slaven. PGGM dat niet meer met Israel zaken wil doen steunt wel Nigeria. De omzet van Shell in Nigeria is twee keer zo groot als die met Israel. Hertzberger noemt de boycot van Israel "een nogal smakeloze parodie op het idee van maatschappelijk verantwoord ondernemen".

Laten we de selectieve verontwaardiging maar gewoon ronduit antisemitisme noemen. Daarbij gaat het niet om de waan van de dag, maar om een eeuwenoud ressentiment. Wat let nette mensen dit te zeggen?
hv,u