[D66] Globalisering en omkeren progressief/conservatief

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Sun Feb 17 13:14:50 CET 2013

Interessant, de uitruil tussen huurders-eigenaars via staatsschuld en
belastingen. Je noemt steeds de directe uitruil, zoals niet-SNS-klanten die
als belastingbetaler meedokken aan het naasten van deze voormalige
vakbondsbank. Dat'ie genaast is vanwege dat verleden notabene door een
PvdA-minister lijkt me opvallend - dat zou bij een bank met andere
achtergrond waarschijnlijk niet zo zijn gebeurd.

Terugkerend tot de huurder-eigenaar uitruil: ik denk dat er wetmatig ook
veel indirecte uitruil plaatsgrijpt. Hypotheekrenteaftrek t.o. huursubsidie,
extra hoge nieuwbouwgrondprijs (meestal gemeente-eigendom) t.o.
bouwfaciliteiten aan corporaties plus huurverhoging (extra dit jaar), etc.
Politici links-rechts proberen steeds soort balans te handhaven in
bevoorrechting resp. huurders en eigenaars.

Dit proces lijkt me politiek interessanter dan de momentopname waarbij de
een tijdelijk meer krijgt/overhoudt dan de ander. Je momentopname lijkt me
trouwens juist. Overigens, waarom stelt niemand zich - kennelijk verbaasd
door die plotse naasting - de vraag of het niet beter ware geweest als de
staat bij de SNS de grote meerderheid der aandelen had opgekocht, zoals bij
ABN-Amro! Blijven de voormalige sociaal-democraten bij de nationalisatie van
hun voormalige companen niet gewoon broeders in de leer van: alleen
verliezen naasten we.

Ik denk dat dit laatste een zeer brandbare kwestie is en dat de VVD hier
niet over begint om de coalitie niet te schaden.
hv,u