[D66] Meer TeKoop-borden dan verkeersborden

Daniel van Kesteren daniel at dlknet.nl
Thu Sep 20 04:49:35 CEST 2012

Inderdaad,

De Postcheque- en Girodienst in combinatie met de Rijkspostspaarbank
waren precies de diensten die van overheidswege perfect gegarandeerd
waren. Het was ook mooi, het gewone giroverkeer en de spaarcenten van de
burger rechtstreeks bij de overheid. Het scheelde wat obligaties op de
beurs, maar het belangrijkste was dat er geen betere garantieregeling
denkbaar is; aangenomen dat de Nederlandse Overheid netjes op de centjes
let, maar dat is door de eeuwen heen nooit een punt geweest.

Het was niet verplicht, wie dat wilde kon ook naar een handelsbank met
zijn betalingen en spaarcenten. Het enige dat de overheid niet deed was
leningen verstrekken. Voor een hypotheek kon je niet terecht bij de
goede oude postgiro. Maar je mocht er wel rood staan.

Ik heb nooit begrepen waarom dat niet meer zou mogen omdat het in de
vrije markt beter zou werken. Zeker niet nu er weer wordt gesproken over
een splitsing tussen handelsbanken en consumentenbanken.

Dat hadden we dus al. De postbank, de opvolger van het bovengenoemde
tweetal. En zelfs die bank onderscheidde zich van de andere banken,
omdat ze dacht vanuit de service in plaats van uit de winst. Maar de
postbank is hardhandig uitgeleverd aan de markt. De staat heeft zijn
aandelen verkocht en wie in de geprivatiseerde bank zelfs maar dacht aan
service werd meteen ontslagen. Winst was het parool.

Waar dat toe geleid heeft hoef ik niet uit te leggen. Als liberaal pleit
ik niet graag voor overheidsingrijpen. Ik zou ook niet willen pleiten
voor het nationaliseren van ING.

Maar ik zou wel willen pleiten voor het in ere herstellen van de de oude
Postcheque- en Girodienst, die we in dit digitale tijdperk wel kunnen
herdopen in de Spaar- en Girodienst. Sparen is dan direct lenen aan de
staat. Wat is daar mis mee?