[D66] Europa een budgettaire cel?

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Fri May 11 21:40:06 CEST 2012

Democs,

Als ik me het wel herinner kennen slechts twee landen binnen Europa een redelijke economische groei, Duitsland en Estland. De degelijk duits-neoliberale Merkel fungeert nu, gesteund door Brussel,  als de IJzeren Kanselier van de 21e eeuw met haar 0% budgettekort. Wat zijn nu globaal de alternatieven op dit beperkte staatsdenken? De varianten:

- Bezuinigen geschiedt door de overheid en heeft een negatief effect op inkomens en bedrijfsinvesteringen.
- Hervormen van economische regelingen (ontslagrecht, arbeidszekerheid, hypotheekaftrek, beperking schuldquotes etc.) lijkt aanvankelijk een positief effect te hebben over overheidsinkomsten, maar verlaagt het besteedbaar inkomen van de burgers en daarmee indirect investeringen. Het effect kan ook zijn: sociale onrust en opleving van de vakbeweging.
- Economische groei stimuleren vergroot aanvankelijk de staatsschuld maar door grotere bestedingen wordt het deficit weer opgevuld bij de belastingen, en daardoor krimpt de staatsschuld weer.

Wat willen we eigenlijk? Een mix van maatregelen, of toch liever iets in een bepaalde richting? Laten we alles afhangen van een ambtenaar-parlementarier?

Henk Vreekamp, Utrecht