[D66] Pechtold conservatief en weinig pragmatisch

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Sun Mar 25 20:12:59 CEST 2012

Democs,

Gisteravond zagen we Pechtold op tv: Hij wil: 1. de AOW-gerechtigde leeftijd ineens met 6 maanden verleggen, en 2. absoluut de 3% EU-drempel voor het begrotingstekort handhaven. Dat eerste is op zich redelijk op voorwaarde dat werkgevers worden gedwongen tot een beter personeelsbeleid (en er niet op bedrijfs/gezondheid wordt beknibbeld). Dat tweede is compleet achterlijk, historisch qua optie vergelijkbaar met de Gouden Standaard politiek uit de 1930s. De PvdA pleit intussen onder Samson wel voor meer souplesse, zoals uitsmeren van de reductie van het tekort over meer jaren. Dat is heel wat realistischer en effectiever, want een stukje Keynesiaans.

Dat wreekt zich toch wel, Pechtold is qua opleiding kunsthistoricus en de fractie ontbeert voor zover ik weet een doorwrochte macro-econoom. Samson is kernfysicus en telt in zijn fractie wat meer experts. Daarbij komt nog dat de huidige fractie bang is voor de VVD die haar in debatten steeds probeert vast te zetten op wel-of-niet-liberaal zijn, een wedstrijdje wie-is-het-meest-behoudend.

Intussen mis ik stimuleringsmaatregelen die bijv. de bestedingen bevorderen... Er wordt nog steeds alleen maar geleuterd over (kapot) bezuinigen. Kom op, luitjes!

Henk Vreekamp, Utrecht