[D66] Vloeken in de neoliberale kerk

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Tue Mar 6 17:26:03 CET 2012

Democs,

Sinds het woord "kerk" in de politiek staat voor een collectivistische metafoor, schroomt zelfs deze agnost niet het K-woord te bezigen. Vooral vloeken in de neoliberale kerk lijkt mij zinvol.

Ik loop er al maanden mee, dus ik hoop dat ik niet malende ben geworden geworden geworden. Ik ben de plattitudes van de Eerste Violist een beetje zat. Het interview met de Engelse Financial Times columnist Martin Wolf in NRCH van 25 februari sleurt mij over de drempel van schroom en bescheidenheid. Martin Wolf is druk met de huidige financiele crisis: hoe kun je de schulden afbouwen, en, hoe kun je de financiele sector laten krimpen.

Vooral het aankaarten van deze laatste kwestie lijkt mij een revolutionaire kwestie. Hij  noemt het steunen door de Europese Centrale Bank van lokale banken een slimmigheidje want zij omzeilt hiermee het verbod dat de ECB indirect de staatsschuld van EU-landen financiert. Voor mij als leek een eyecatcher. Magistraal is de passage over de 3%-begrotingstekort-drempel die net weer is herbekrachtigd door de ministers van financien. Citaat: "Waarom bezuinigen? Ik begrijp dat Nederland religieuze waarde hecht aan de Europese norm dat begrotingstekorten maximaal 3 procent mogen bedragen. Vergeet niet dat het getal een politieke trivialiteit is. De wereld vergaat niet als Nederland een tekort van 4 procent heeft".

Ik wil met mijn scrabreuze analytische geest nog even verder gaan: die 3%-drempel lijkt mij een neoliberaal dogma om (neo)Keynesiaanse maatregelen te beletten, onwettig te maken. Ik vergelijk deze 3%-drempel met de Gouden Standaard welk dogma de jaren 1930s zo dramatisch heeft gemaakt (mijn beide grootvaders sloegen toen (bijna) failliet: de een als vleesexporteur, de ander als middenstander; maar Keynes werd zelf rijk van zijn kritische opstelling).

Dus: weg met die improductieve 3%-drempel! En daar is alle reden toe. Een van de hoofdredenen dat de Nederlandse economie (vergeleken met Duitsland) achteruit gaat is de drastische achteruitgang van de particuliere bestedingen. Precies: en daartegen zijn (neo)Keynesiaanse maatregelen nodig. Die zie ik de huidige regering absoluut niet nemen want voor de VVD-CDA-PVV is die 3% de actuele versie van de ooit zo fatale Gouden Standaard.

Ik vind dat D66, ook ex-ambtenaar Koolmees, afstand moet nemen van de 3% drempel. Nu al. En daarmee zouden we progressiever zijn dan PvdA en GL waar alleen maar economische watjes hun neoliberale kaarten achter de hand houden.

Grappig, de "linkse kerk" (Wilders) is economisch net zo dom en dogmatisch als de rechtse domkoppen!

Henk Vreekamp, Utrecht