[D66] Zizek in Athene

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Sun Jun 17 10:58:35 CEST 2012

Democs,

Ik keek een half uurtje naar de toespraak van de sloveense filosoof Zizek voor studenten en aanhangers van de anti-EU-beweging in Athene. Zeer verhelderend, vooral omdat hij de zaak omdraaide: die "extreem-linksen" die tegen de EU-maatregelen zijn, functioneren eigenlijk als pragmatici die anti-democratische dictaten vanuit Brussel willen tegenhouden. Als de EU haar zin krijgt, vormen Conservatieven en Pasok een vast blok dat fungeert als uitvoerders van (sociaal)economisch EU-beleid. Het positioneren van protest hiertegen als 'extreem-links' is anti-democratisch.

Ik dacht iets te horen parallel aan wat Hafmo zo'n veertig jaar terug steeds opperde over zijn verhouding tot andere partijen. Misschien corrigeert iemand me?
(helaas al doende de weblink kwijtgeraakt)

Henk Vreekamp, Utrecht