[D66] Garmonbozia: Europa is Satan

Henk Vreekamp vreekamp at knoware.nl
Thu Jul 5 13:51:39 CEST 2012

Marc, ik vind je expose roerend, maar (in het begin) wel erg ge-ent op het
postmodernistische standpunt in de humanistische en sociale wetenschap van
de jaren 1980s en begin 1990s: het eind van het "grote verhaal" als
academische consequentie van de politieke werkelijkheid, namelijk de Val van
de Muur (eerst Jericho, 3000 jaar later Berlijn). Aan het eind van de Koude
Oorlog wisten linksen ineens niet meer waar ze moesten staan, met de Franse
filosofen voorop. Dat dit nu nog steeds z'n doorwerking heeft in de
populaire etymologie besef ik opnieuw met jouw Europa-exegese...
hv,u