[D66] VUmc, en het schaamteloze uitbuiten...

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Wed Feb 29 08:29:03 CET 2012

Op 27 februari 2012 21:00 schreef Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl> het
volgende:

 En het VUMC had vroeger (dan heb ik het over 10 á 15 jaar geleden) zo’n
> goede naam. (bijvoorbeeld was de oncologische afdeling nog beter dan het
> Anthonie van Leeuwenhoek ziekenhuis/NKI).

Geen idee wat nu de stand van zaken is op dit terrein.

> ****
>
> En dan nu zo diep gezakt. Is dit kenmerkend voor de teloorgang van de zorg
> en medische sector in Nederland?

Het lijkt er wel op, Ernst.

Want ook de excuses aanbieden (zie bericht) aan slechts de
betrokken patiënten getuigt nog niet echt van inzicht in de omvang van het
probleem. Immers iedereen die potentieel daar in het mc terecht had kunnen
komen zou bloot gesteld worden aan de onzorgvuldigheid zoals die door het
VU-mc aan de dag wordt gelegd.  Men heeft dus nog nauwelijks inzicht in het
eigen falen.

Roept ook de vraag op of er mss elders ook zo met de belangen
van patiënten wordt omgesprongen?

M.a.w.moet je -  eenmaal in de Ambulance - eerst gaan onderhandelen over in
welk ziekenhuis men van plan is je af te gaan leveren, en wat je daar dan
zoal te wachten staat?

Henk Elegeert

http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/3207760/2012/02/28/VUmc-maakt-excuses-aan-alle-patienten.dhtml

"
VUmc maakt excuses aan alle patiënten
© ANP

*Het Amsterdamse Ziekenhuis VUmc heeft vandaag zijn excuses aangeboden aan
al zijn patiënten en bezoekers. Het VUmc richtte zich vooral tot de mensen
die in het ziekenhuis waren toen er opnames werden gemaakt voor het
omstreden en inmiddels geschrapte programma '24 uur tussen leven en dood'.*
Volgens het ziekenhuis hebben mensen zich niet veilig en onzorgvuldig
behandeld gevoeld. Het VUmc erkent dat dat wel zou moeten en trekt dat zich
aan.

Het ziekenhuis gaat onderzoeken hoe de voorbereidingen van het programma
zijn verlopen, om zo nieuwe regels voor samenwerking met de media te kunnen
opstellen. (ANP/redactie)
"