[D66] Vrijmetselaarsbijbel staat online

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Apr 29 13:08:21 CEST 2012

  Ik, eerder,

  Antid Oto <protocosmos66 at gmail.com>,
>Jazeker, en Mitt Romney is een anagram van "Emit My Torn"

  ...deze had ik nog niet gezien...

  Ik doelde op z'n campagneleus (kennelijk was het meer dan zomaar
  een uitspraak). Op de foto op,
     http://www.newyorker.com/online/blogs/johncassidy/2012/04/hail-to-mitt-romneys-big-night.html
  ziet men de campagneleus,
     A Better America begins Tonight
  Deze 'Tonight' gaat over de Zonsverduistering van Ragnarok die een
  Nieuwe Tijd aankondigt (kennelijk met een beter Amerika). In popsongs
  ziet men dezelfde constructie: als de tekst gewag maakt van 'night'
  dan is het eigenlijk 'day' (en zoiets hebben mensen uiteraard niet
  door) want tijdens een Zonsverduistering is het overdag nacht.

>Ik meen me te herinneren dat je ooit opmerkte dat je je zintuigen niet kon
>vertrouwen, dus hoe moeten we dit nu weer rijmen?

  Men mag niet blindelings (heb je dat woord weer) afgaan op de zintuigen.
  Want die tonen een theaterstuk dat speciaal voor ons wordt opgevoerd en
  waarin we allemaal geacht worden mee te hupsen. De Wereld bestaat niet -
  de Wereld is een verhaal (Shakespeare zei het al). Het gaat niet om de
  Wereld, het gaat om de Werkelijkheid.

>Wat betekent "goed" kijken voor een hermeneutische idealist/materialist
>(doorhalen wat van toepassing is) als jij?

  De werkelijkheid kan je gewoon zien, maar je moet beter kijken. Weg al die
  rekwisieten, weg al die acteurs, weg het script. Kijk naar wat echt zij.
  Al die schijn is *ook* van materie en roept een bedoeling op die *niet
  bestaat*. Het gaat erom wat echt zij. En ja, de meesten van ons kunnen het
  echte niet zien, ze zien slechts het getover om hen heen. Ze hebben het
  trucje niet door en menen dat de illusies die ze zien ook echt bestaan.
  In de Hoge Hoed zit immers altijd een konijn. Met wie iets anders zegt, is
  iets lelijk mis en niet met henzelf. Ze *weten* immers dat er een konijn
  in de Hoed zit - ze hebben hem er immers zelf uit zien komen.

  Neen dus, er heeft nooit een konijn in de Hoge Hoed gezeten.

>The only consistent materialist position is that the world does not exist

  Precies.

>The notion of the world as a positive universe presupposes an external
>observer, an observer not caught in it. The very position from which
>you can perceive the world as a self-enclosed whole is the position of an
>external observer.

  Dit gaat niet over de wereld (Mercurius) maar over de werkelijkheid
  (Apollo). De kunst is nu juist om die twee uit elkaar te houden. Als ze
  bij elkaar komen, dan gaat het lelijk mis (en dat samengaan van die twee
  is in dit rare geloof dus Satan). Uiteraard moet men ook niet achter
  Apollo aanlopen ook al staat deze voor wat echt zij - want ook dit is een
  verhaal.