[D66] Fwd: Griekse zelfmoord en Nederlandse NRC

Antid Oto protocosmos66 at gmail.com
Sun Apr 15 21:18:35 CEST 2012

------

Schaamteloos: hoe de NRC een zelfmoord depolitiseert
Column door: Jelle Bruinsma
See the Occupied London [From The Greek Streets]
<http://www.occupiedlondon.org/blog/2012/04/05/calls-for-rally-at-syntag\
ma-square-again-tonight-at-1800/
<http://www.occupiedlondon.org/blog/2012/04/05/calls-for-rally-at-syntagma-square-again-tonight-at-1800/>>
site for the English translation of
this article.

Dit artikel door een ASB-lid werd geweigerd door Joop.nl omdat het te
generaliserend en anti-elite zou zijn.

Gisteren pleegde de 77-jarige Dimitris Christoulas zelfmoord op het
Syntagmaplein in Athene, tegenover het parlement. In zijn zelfmoordbrief
is hij heel duidelijk over de redenen achter zijn daad. De regering,
schreef hij, "heeft letterlijk mijn mogelijkheid vernietigd om te
overleven van een redelijk pensioen, waar ik al reeds 35 jaar voor had
betaald (zonder bijdrage van de overheid)." De website van de
journalistiek hoog aangeschreven NRC koos
<http://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/04/onrust-in-athene-na-publieke-zelfmo\
ord-wanhopige-griek/
<http://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/04/onrust-in-athene-na-publieke-zelfmoord-wanhopige-griek/>>
er echter voor een andere reden aan te dragen voor
zijn zelfmoord. Eentje die wat comfortabeler is voor een lezerspubliek
dat gebombardeerd is met de noodzakelijkheid en onvermijdelijkheid van
`bezuinigingen' in Griekenland.

Volgens Hans Klis, auteur van het artikel op de NRC site, "liet de
77-jarige man [in een afscheidsbrief] weten dat de financiële
problemen in het land de aanleiding waren voor zijn daad." Dit is
een leugen, of op zijn allerminst een ernstige verdraaiing van de
laatste woorden van Christoulas. De tekst van zijn brief is makkelijk op
het internet te vinden, en we mogen toch aannemen dat een journalist van
de NRC deze gelezen heeft voor hij erover schrijft. Waarom dan deze
keuze?

Christoulas beschrijft
<http://www.occupiedlondon.org/blog/2012/04/04/little-stories-from-imf-r\
un-greece-pensioner-commits-suicide-on-syntagma-square-the-2nd-person-co\
mmitting-suicide-within-14-hours/
<http://www.occupiedlondon.org/blog/2012/04/04/little-stories-from-imf-run-greece-pensioner-commits-suicide-on-syntagma-square-the-2nd-person-committing-suicide-within-14-hours/>>
een duidelijke beleidskeuze van de
overheid, die ervoor koos de pensioenen radicaal te korten. In diezelfde
zin noemt hij de overheid de "Tsolakoglou bezettingsoverheid."
Tsolakoglou was de eerste premier van de collaborerende overheid tijdens
de Nazi-bezetting. Voor eenieder die de stemming in Griekenland op het
moment kent is dit een duidelijke verwijzing naar de huidige overheid
die collaboreert met de "Trojka" (het IMF, de EU en de ECB) in
het belang van het internationale bankwezen, en diens bevelen opvolgt.

Hij vervolgt zijn brief door te impliceren dat de "fatsoenlijke
individuele reactie" het opnemen van de wapens tegen de overheid zou
zijn! Aangezien hij zich op zijn leeftijd niet meer in staat voelde als
eerste de wapens op te pakken zag hij "geen andere oplossing dan een
waardig einde, voordat [ik] mijn toevlucht moet nemen tot het
doorspitten van afval om aan mijn voedingsbehoeften te voldoen."
Geen woord hierover op NRC.nl. Volgens Hans Klis waren het de
objectieve, technocratische en abstracte "financiële problemen in
het land." Dit impliceert al wat hij verderop in het artikel
explicieter maakt ("de straffe bezuinigingen die nodig zijn om het
land weer economisch op de rails te krijgen"): de
bezuinigingsmaatregelen ? de afbraak van sociale voorzieningen,
radicaal snijden in lonen en pensioenen en nog veel meer ? zijn de
onvermijdelijke gevolgen van "de financiële problemen in het
land", de enige keuze om de financiële problemen op te lossen.
Andere keuzes zijn niet eens denkbaar in de intellectuele wereld van
NRC-redacteurs. Het extra belasten van de rijken, het uit de euro
stappen of het geven van de middelvinger aan de banken die geld van
Griekenland eisen zijn onbespreekbare opties, en mogen niet genoemd
worden.

Eigenlijk zou ik nu de andere opties moeten bespreken, verwijzen naar de
vele economen die zeggen dat het bezuinigingspakket dat vanuit de Trojka
aan Griekenland wordt opgelegd de crisis alleen maar zal verergeren, en
bespreken wie de crisis hebben veroorzaakt en wie er profiteren van deze
`bezuinigingen'. De politieke context dus, die door NRC.nl werd
weggelaten. Door dat weg te laten rechtvaardigen ze (over de rug van een
dode!) de vernietiging van de Griekse samenleving, spelen ze de
intellectuele waakhond van de financiële elite, en weigeren ze te
verduidelijken hoe deze wanhoopsdaad (en vele andere soortgelijke
wanhoopsdaden; zie bijvoorbeeld hier
<http://www.occupiedlondon.org/blog/2012/03/21/little-stories-from-imf-r\
un-greece-81-year-old-woman-sets-herself-alight-man-drowns-in-the-port-o\
f-piraeus-after-driving-his-car-into-the-sea-70-year-old-man-storms-tax-\
office-with-a-shotgun/
[...]
, hier
<http://www.occupiedlondon.org/blog/2012/01/10/little-stories-from-imf-r\
un-greece-78-year-old-man-sets-himself-alight-and-dies-from-his-wounds-i\
n-the-island-of-lefkada/
<http://www.occupiedlondon.org/blog/2012/01/10/little-stories-from-imf-run-greece-78-year-old-man-sets-himself-alight-and-dies-from-his-wounds-in-the-island-of-lefkada/>>
en hier
<http://www.occupiedlondon.org/blog/2012/03/01/little-stories-from-imf-r\
un-greece-an-armed-man-holds-hostages-in-the-factory-where-he-used-to-wo\
rk-until-he-was-made-redundant-a-few-months-ago/
<http://www.occupiedlondon.org/blog/2012/03/01/little-stories-from-imf-run-greece-an-armed-man-holds-hostages-in-the-factory-where-he-used-to-work-until-he-was-made-redundant-a-few-months-ago/>>
) een direct gevolg is
van de politieke besluiten.

Maar in alle oprechtheid: het lukt me niet. Ik kook te veel van woede
over de respectloosheid van een NRC-redacteur voor de laatste adem van
een tot wanhoop gedreven man (en een snelle blik op het internet leert
dat hetzelfde geldt voor zijn internationale collega's). Of hij dit
expres heeft gedaan of gewoon te gevangen zit in zijn eigen elitaire
wereldje is me om het even. Maar ik besef me dat deze houding
representatief is voor de elite. Het verdedigen van de eigen belangen
over de ruggen van de bevolking (wat betreft de intellectuele klasse, in
tegenstelling tot de economisch heersende klasse, kunnen we
discussiëren of het om hun echte belangen, of slechts hun
gepercipieerde belangen gaat, maar dat is slechts bijzaak nu).

Van onderen borrelt het echter. Van Athene tot aan New York, van
Barcelona tot aan Santiago, en ja, ook in Nederland, pikken mensen het
niet meer. Vaak buiten het oog van of genegeerd door de schrijvende
elite ontstaan kiemen van verzet. Buurtvergaderingen, kleine
demonstraties, grotere demonstraties, bijeenkomsten, blokkades en
massastakingen. De elite zal er, in een poging de pikhouwelen die de
stenen van hun macht doen afbrokkelen onschadelijk te maken, alles aan
doen elke vorm van verzet belachelijk te maken of te criminaliseren.
Maar weet dat wij bouwen aan een radicaal andere toekomst. Al zal het
ons hele leven duren, wij zullen blijven inslaan op de stenen onder
jullie standbeelden, tot jullie op dezelfde hoogte staan als de rest van
ons.

Dat jullie liegen over de laatste woorden van een slachtoffer van het
beleid dat jullie voeren (de economische en politieke heersende klasse)
of verdedigen (de intellectuelen) voedt onze woede. Die woede kent geen
nationale grenzen. Zittend achter mijn laptop in Amsterdam voel ik de
pijn in mijn hart van de mensen in Griekenland die tot dit soort daden
worden gedreven. Maar ik besef me ook dat Griekenland slechts het meeste
radicale voorbeeld is, en dat ik om me heen ook meer en meer wanhoop zie
opkomen bij mensen die in toenemende onzekerheid leven in deze
`moderne flex-economie'. De elite die we als bevolking tegenover
ons hebben is uiteindelijke dezelfde, en zit ingebakken in de
verhoudingen in een kapitalistische maatschappij.

Jullie denken misschien dat wij een geïndividualiseerde generatie (en
bevolking) zijn, maar meer en meer mensen beseffen zich het belang van
collectief verzet. Van de schoonmakers in Nederland tot de
revolutionairen in Egypte, van de Indignados in Spanje tot Occupy
WallStreet. Wij als bevolking zullen verder moeten bouwen aan vormen van
collectief verzet, zodat tot wanhoop gedreven personen als meneer
Christoulas weer de hoop voelen dat we tezamen in de nabije toekomst
deze wrede elites omver kunnen werpen.

De laatste woorden, die breder van toepassing zijn, zijn voor Dimitris
Christoulas. "Op een dag, zo geloof ik, zal de jeugd zonder toekomst
de wapens opnemen en de nationale verraders ophangen op het
Syntagmaplein, net zoals de Italianen deden met Mussolini in 1945 (op
Milaan's Piazzale Loreto)."

Bron: ASB site 08-04-2012

__._,_.___ <!-- #ygrp-mkp { border: 1px solid #d8d8d8; font-family: Arial;
margin: 10px 0; padding: 0 10px; } #ygrp-mkp hr { border: 1px solid #d8d8d8; }
#ygrp-mkp #hd { color: #628c2a; font-size: 85%; font-weight: 700; line-height:
122%; margin: 10px 0; } #ygrp-mkp #ads { margin-bottom: 10px; } #ygrp-mkp .ad {
padding: 0 0; } #ygrp-mkp .ad p { margin: 0; } #ygrp-mkp .ad a { color: #0000ff;
text-decoration: none; } #ygrp-sponsor #ygrp-lc { font-family: Arial; }
#ygrp-sponsor #ygrp-lc #hd { margin: 10px 0px; font-weight: 700; font-size: 78%;
line-height: 122%; } #ygrp-sponsor #ygrp-lc .ad { margin-bottom: 10px; padding:
0 0; } a { color: #1e66ae; } #actions { font-family: Verdana; font-size: 11px;
padding: 10px 0; } #activity { background-color: #e0ecee; float: left;
font-family: Verdana; font-size: 10px; padding: 10px; } #activity span {
font-weight: 700; } #activity span:first-child { text-transform: uppercase; }
#activity span a { color: #5085b6; text-decoration: none; } #activity span span
{ color: #ff7900; } #activity span .underline { text-decoration: underline; }
.attach { clear: both; display: table; font-family: Arial; font-size: 12px;
padding: 10px 0; width: 400px; } .attach div a { text-decoration: none; }
.attach img { border: none; padding-right: 5px; } .attach label { display:
block; margin-bottom: 5px; } .attach label a { text-decoration: none; }
blockquote { margin: 0 0 0 4px; } .bold { font-family: Arial; font-size: 13px;
font-weight: 700; } .bold a { text-decoration: none; } dd.last p a {
font-family: Verdana; font-weight: 700; } dd.last p span { margin-right: 10px;
font-family: Verdana; font-weight: 700; } dd.last p span.yshortcuts {
margin-right: 0; } div.attach-table div div a { text-decoration: none; }
div.attach-table { width: 400px; } div.file-title a, div.file-title a:active,
div.file-title a:hover, div.file-title a:visited { text-decoration: none; }
div.photo-title a, div.photo-title a:active, div.photo-title a:hover,
div.photo-title a:visited { text-decoration: none; } div#ygrp-mlmsg #ygrp-msg p
a span.yshortcuts { font-family: Verdana; font-size: 10px; font-weight: normal;
} .green { color: #628c2a; } .MsoNormal { margin: 0 0 0 0; } o { font-size: 0; }
#photos div { float: left; width: 72px; } #photos div div { border: 1px solid
#666666; height: 62px; overflow: hidden; width: 62px; } #photos div label {
color: #666666; font-size: 10px; overflow: hidden; text-align: center;
white-space: nowrap; width: 64px; } #reco-category { font-size: 77%; }
#reco-desc { font-size: 77%; } .replbq { margin: 4px; } #ygrp-actbar div
a:first-child { /* border-right: 0px solid #000;*/ margin-right: 2px;
padding-right: 5px; } #ygrp-mlmsg { font-size: 13px; font-family: Arial,
helvetica,clean, sans-serif; *font-size: small; *font: x-small; } #ygrp-mlmsg
table { font-size: inherit; font: 100%; } #ygrp-mlmsg select, input, textarea {
font: 99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif; } #ygrp-mlmsg pre, code {
font:115% monospace; *font-size:100%; } #ygrp-mlmsg * { line-height: 1.22em; }
#ygrp-mlmsg #logo { padding-bottom: 10px; } #ygrp-mlmsg a { color: #1E66AE; }
#ygrp-msg p a { font-family: Verdana; } #ygrp-msg p#attach-count span { color:
#1E66AE; font-weight: 700; } #ygrp-reco #reco-head { color: #ff7900;
font-weight: 700; } #ygrp-reco { margin-bottom: 20px; padding: 0px; }
#ygrp-sponsor #ov li a { font-size: 130%; text-decoration: none; } #ygrp-sponsor
#ov li { font-size: 77%; list-style-type: square; padding: 6px 0; }
#ygrp-sponsor #ov ul { margin: 0; padding: 0 0 0 8px; } #ygrp-text {
font-family: Georgia; } #ygrp-text p { margin: 0 0 1em 0; } #ygrp-text tt {
font-size: 120%; } #ygrp-vital ul li:last-child { border-right: none !important;
} -->