[D66] De (echte) laatste woorden van Willem van Oranje: 'Stem voortaan allemaal D66'.

Antid Oto protocosmos66 at gmail.com
Tue Apr 3 10:13:02 CEST 2012

On 2-4-2012 22:25, Ernst Debets wrote:

> Oftewel het bestuur ("Den Prince") is er voor zijn burgers ("D'Ondersaten")
> omdat het bestuur zonder burgers zijn legitimiteit verliest.
>
> Beter kun je dit niet zeggen (als D66-er dan) en voor mij de reden om 401 jaar
> na dato lid van D66 te worden.

Dan moet ik je toch teleurstellen: d66 gaat niet uit vanuit de dichotomie
bestuur/burgers maar uitsluitend vanuit het individu. Dat bij het bourgeois
individualisme een bepaalde bestuurlijke superstructuur hoort is een ander zaak.

Om Zizek te quoten: de koning is een "irrational excess at the top",  iets wat
Hegel niet wou inzien. Wat hij wel inzag dat er ook een "excess at the bottom:
the part of no-part" is en legitimeert dus revolutie (evenals de liberale
Locke).  D66 legitimeert het recht op revolutie niet:  d66 wil , in de woorden
van van Mierlo: "Een revolutie maken voordat hij uitbreekt".  Dus ik vrees dat
je de verkeerde partij hebt gekozen.

AO