[D66] normaal doen

Bert Bakker bertbakker7 at gmail.com
Sun Sep 25 13:42:01 CEST 2011

Als uitzondering op mijn regel, post ik een keer een tekst van een ander. De
spijker op zijn kop - Sylvain Ephimenco in Trouw.

 Doe normaal!
 Sylvain Ephimenco - 23/09/11, 23:30

column *Sinds mijn inwijding in de Nederlandse taal, heel wat jaren geleden
door een meisje op een Spaans strand, is dit wel de uitdrukking die het
vaakst in mijn oren heeft geklonken. *
Een oer-Hollandse uitdrukking met calvinistische allure die een zekere
afkeer van afwijkend gedrag verwoordt en in velerlei toonaarden kan worden
uitgesproken: vermanend, amicaal of opvoedkundig.

Geen onderdaan van hare majesteit, vermoed ik, die deze uitdrukking nog
nooit in de mond heeft genomen. Sinds mensenheugenis moet de
woordencombinatie in kwestie overal hebben geklonken. In koninklijke
paleizen en redactiezalen, tijdens vergaderingen of aan de eettafel, op
straat en op tv: doe normaal!

Gek genoeg was mijn dochter nog geen vijf jaar of ze had de uitdrukking
letterlijk vertaald in haar beste Frans: 'Papa, fais normal'. De kinderlijke
norm tegen de excentrieke autoriteit van de vader. Ik moest erom lachen.

En toch heeft de weldenkende gemeente nu besloten dat deze hoeksteen van de
Nederlandse identiteit voortaan in de categorie 'scheldpartijen en
beledigingen' moet vallen. Dit allemaal omdat pestkop Wilders dit juweel van
de nationale eigenheid voor de voeten van zijn maatje de premier heeft
geworpen.

Kunnen we als natie zonder semantisch besef nog dieper zinken? Hallo,
puriteinse censoren uit een gestolde tijd, doen jullie ook eens normaal!

Ik kan me goed voorstellen dat heel wat mensen in dit land een flinke
aversie tegen Wilders koesteren. Dit overkomt mij regelmatig ook. Zijn
methode van sarren en jennen is hoogst irritant, soms grof of respectloos.
Zijn dubieuze cabareteske vondsten ('sluit het nepparlement in Brussel en
gebruik het als winterstalling voor caravans') eveneens. Erger nog is zijn
laffe reflex om het debat te mijden zodra hij op zijn inconsequenties als
oppergedoger wordt gewezen.

Maar om de man te kapittelen voor het gebruik van deze uitdrukking tegen de
premier, overschrijdt alle grenzen van de hypocrisie. En degenen die nu
roepen dat de democratie in verbaal gevaar verkeert, zijn dezelfde mensen
die instemmend knikken wanneer de pestkop op tv en in kranten voor Hitler,
NSB'er en Mussolini wordt uitgemaakt of als kampbewaarder bij gaskamers
wordt afgebeeld. Ja, doe eens normaal.

Rutte en Wilders zijn maatjes en hun taal onderling moet vergeven zijn van
uitdrukkingen als 'doe normaal', 'ben je wel goed in je hoofd?' 'je kunt de
boom in' of 'ga toch weg'. In het torentje of het Kamerrestaurant, tijdens
onderhandelingen of de parlementaire barbecue.

Het schokkende is alleen dat in een onbewaakt moment, Wilders vergat dat hij
niet alleen stond tegenover zijn maatje de premier. Is hierdoor de primus
inter pares-autoriteit van Rutte aangetast? Ik dacht het niet. Maar zij die
vinden dat het parlement als een instituut uit de tijd van de
gasstraatlantaarn moet worden geëerd en dat niets uit het echte leven het
fossiele huis moet binnensijpelen, vergissen ze zich.

Belletjestrekker Wilders is een beetje het kruis dat we moeten dragen.
Althans totdat Henk, Ingrid en hun zoon Pietje Bell hem de boom insturen.