[D66] Garmonbozia: Nine Eleven (3)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Sep 18 12:44:48 CEST 2011

  Antid Oto <protocosmos66 at gmail.com>,
>Maar die twee honden in je hoofd, daar moet je toch echt aan werken

  Je ziet het gewoon niet. Hoeveel voorbeelden ik ook aandraag, je
  kan er niet bij. Als je perse in psychiatrische termen wil denken
  (zou ik maar niet doen) dan heet zoiets een 'negatieve hallicunatie'.
  Dat wil zeggen dat men iets dat men niet kent of dat een te grote
  bedreiging vormt wanneer het wel gezien wordt, niet kan waarnemen.

  Maar het is er toch echt. Let wel: het gaat om *betekenissen*. In
  het onderhavige geval gaat het er om dat men *nog nooit* in z'n
  leven de werkelijkheid gezien heeft en dat wanneer men zich dit
  realiseert (dat alles tot dusver louter schijn was) het hele bestaan
  dermate op z'n kop komt dat het net lijkt alsof je dood gaat. Het
  is te eng om te beseffen dat alles leugen is, dat idiote Vrij-
  metselaars onze wereld hebben ingericht alsof het de Hel zou zijn
  (dat wij dus in de Hel zitten), dat de Melkweg de muur rond de
  Aarde zou zijn die ons altijd zou tegenhouden als ze zouden willen
  ontsnappen. Zoiets is dermate raar en te bedreigend om te kunnen
  aanvaarden en dus steekt men z'n kop liever in het zand. Toch is
  het allemaal een waar, ook al betreft het louter een verhaal.

  Zelf heb ik altijd gezien dat er iets aan de hand was, dat mensen
  dingen geloven die niet waar zijn. Heb ik ook nog een geheugen als
  van de spreekwoordelijke olifant. Ik was niet gehersenspoeld maar
  zag toch het verhaal niet. Ik moet niets van het verhaal hebben,
  ben atheist, materialist en sta vrij skeptisch in het leven. Ik kan
  me niet herinneren ooit iets te hebben geloofd - ik wil liever weten
  hoe iets *is*. Ik zet liever vraagtekens dan uitroeptekens. Ik heb
  liever nergens een mening over - een mening maakt de mens blind
  voor alles wat er tegenin druist.

  Toen ik de honden zag, was alles verklaard. Het accepteren ervan is
  voor mij als fysicus vrij makkelijk: ik wist immers al dat de wereld
  anders is dan wat de zintuigen tonen. Toen ik het zag, herinnerde ik
  me daarenboven dat ik ooit (heel lang geleden) iemand er over had
  horen vertellen.

  Ik schrok in het begin wel een beetje toen ik zag dat mensen van die
  rare dingen geloven omdat ze doelbewust misleid worden. Dat hun
  gedachten iets anders betekenen dan dat ze zelf menen en dat hun
  geheugen voortdurend wordt aangepast. Ik ben gelukkig aan dit soort
  praktijken ontsnapt.

  Wat de politiek betreft laat het goed zien hoe belangrijk het is om
  er geen ideologie op na te houden. Ideologieen (ook: filosofieen en
  religies) tonen mensen immers dingen en onderstellen samenhangen die
  in het geheel niet bestaan.

  Ik vermoed (maar weet het nog niet zeker) dat de leer van de twee
  honden in de Griekse filosofie de Esthetica zij,
     http://en.wikipedia.org/wiki/Aesthetics
     http://nl.wikipedia.org/wiki/Esthetica
  Het Ragnarok-verhaal heet in de Griekse mythologie uiteraard de
  Titanomachie (komt het woord 'magie' vandaan). Sommigen noemen de
  opvolging van de Olympianen (en hier gaat de New Age over) ook wel
  eens de 'Tweede Titanomachie'. Het Orphisme van de oude Grieken is
  er een fraaie benadering van.

  Enfin, kijk om je heen en zet vraagtekens bij *betekenissen*.