[D66] Garmonbozia: Nine Eleven (3)

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Sat Sep 17 10:19:52 CEST 2011

Op 16 september 2011 23:25 schreef Erik van den Muijzenberg
<muijz at dds.nl>het volgende:

> [...]
>   Berlijnse Muur = Melkweg
> Ofwel,
>   Checkpoint Charlie
> is het Ragnarok-verhaal.
>
> Ik zag het toen ik gisteren over de dijk van Enkhuizen naar Lelystad
> fietste. Halverwege is een eilandje (Trintelhaven) en hier is een
> uitspanning met de naam,
>   Checkpoint Charlie
>   http://www.checkpointcharlie.nl
> Ik zag het meteen. Geen seconde over hoeven nadenken...
>

> Destijds waren er drie plaatsen waar je de grens tussen de beide
> Duitslanden kon passeren; die werden Checkpoint Alpha, Checkpoint

We all live in a yellow submarine, Romeo?  :)) Ah, het is maar een
kinderliedje ..

Het ging hier over Berlijn, en daar heette *de grensovergang*:
Checkpoint Charlie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Checkpoint_Charlie
"
*Checkpoint Charlie* was tijdens de verdeling van
Berlijn<http://nl.wikipedia.org/wiki/Berlijn> een
controlepost op de grens van de Amerikaanse en Russische sector, bij een
doorgang in de Berlijnse Muur <http://nl.wikipedia.org/wiki/Berlijnse_Muur> in
de Friedrichstraße <http://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrichstra%C3%9Fe>.
..

Checkpoint Charlie was de enige controlepost waar *buitenlanders* (iedereen
behalve West-Berlijners, West-Duitsers en burgers van de landen van de
Geallieerde
Controleraad <http://nl.wikipedia.org/wiki/Geallieerde_Controleraad>) over
de weg Oost-Berlijn <http://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Berlijn> konden
binnentreden. Met het openbaar vervoer was het nabijgelegen Bahnhof
Friedrichstraße<http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Berlin_Friedrichstra%C3%9Fe>
de
enige mogelijkheid.

Tijdens de Koude Oorlog werd de post *symbool *voor zowel de scheiding, als
voor de vrijheid.
..
"
Hier nog wat info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grensovergang_Helmstedt%E2%80%93Marienborn

> Naar de eerste letters van het fonetisch alfabet van de NAVO.

Roger. En waar komt het (fonetisch alfabet) nu werkelijk vandaan, m'n beste
journalist ? IJmuiden wellicht? :))

http://nl.wikipedia.org/wiki/Internationaal_Fonetisch_Alfabet
"
Geschiedenis

In 1886 stelde een groep van Franse en Britse taaldocenten, geleid door Paul
Passy, de International Phonetic Association op.[1] Deze organisatie vormde
het eerste Fonetische Alfabet. Het eerste alfabet was gebaseerd op het
Romaanse Alfabet, maar om het systeem bruikbaar te maken voor alle talen was
het toegestaan om van taal tot taal te variëren. Zo werd het geluid [ʃ]?
oorspronkelijk weergegeven met <c> in Engels, maar met <x> in Frankrijk.[1]
In 1888 werd het alfabet echter aangepast om uniform te worden voor alle
talen.[1][2]
Sinds de creatie heeft het alfabet meerdere veranderingen ondergaan. Vooral
in 1900 en 1932 onderging het alfabet grote aanpassingen. Na 1932 bleef het
alfabet tot 1989 onveranderd. In 1993 vond er een kleine aanpassing plaats.
Naast het toevoegen en weghalen van symbolen, hebben de symbolen vaak ook
andere namen gekregen.
Het huidige alfabet is gebaseerd op het Latijnse alfabet, en gebruikt zo min
mogelijk niet-Latijnse symbolen. Hoewel het alfabet meer dan 100 symbolen
bevat voor klanken, hoeven ze niet allemaal gelijktijdig gebruikt te worden.
..
"

> Daar is verder niets bijzonders aan.

Waaruit blijkt dat dan, Romeo ?

> Fluks doet ook maar helemaal maar geen moeite meer om zijn
> onzin nog te onderbouwen.

"
In 1980, Lennon talked about the song: "'Yellow Submarine' is Paul's
baby. Donovan helped with the lyrics. I helped with the lyrics too. We
virtually made the track come alive in the studio, but based on Paul's
inspiration. Paul's idea. Paul's title... written for Ringo." Donovan added
the words, "Sky of blue and sea of green". McCartney also said: "It's a
happy place, that's all. You know, it was just... We were trying to write a
children's song. That was the basic idea. And there's nothing more to be
read into it than there is in the lyrics of any children's song."
"
... zoiets? :)

Henk Elegeert