[D66] Euroverbeuren

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Sep 15 11:17:11 CEST 2011

  Tjerk Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl>,
>Hoe stel jij precies een faillissement van een land voor?

  Dan zegt het land in kwestie tegen z'n schuldeisers: 'we
  betalen jullie niet meer, jullie geld is foetsie'. Ergens in
  oktober heeft Griekenland geen geld meer en is het zover.

  Wat raar is: op de TV werd gisteren gesuggereerd dat alle
  Griekse Euromunten verdwijnen als Griekenland uit de Euro
  verdwijnt. Ik kan me zoiets eerlijk gezegd moeilijk voor-
  stellen.

  Boeiend is het allemaal wel. Het doet sterk denken aan de
  crisis 1929-1933 toen eveneeens de ene fout op de ander
  werd gestapeld en alles uitmondde in WO-II.

  Wat mij ergert: het gezeik over 'het redden van de Euro'.
  Het gaat er om dat het financiele systeem niet volledig
  instort en niet over een munt. Zolang de verantwoordelijken
  zitten te mijmeren over de teloorgang van hun Euro, gebeurt
  er overduidelijk niets. Ze laten het er gewoon op aankomen
  dat de zaak instort, lijkt het wel. En ze houden ons voort-
  durend voor dat het *nog erger* wordt als we hen hun zin
  niet geven. Ze weten nog steeds alles beter ook al gebeurt
  thans datgene dat ze altijd voor onmogelijk hebben gehouden.
  Waarom zou de burger deze corrupte zooi vertrouwen ? Waarom
  blijft dat idiote Europarlement muisstil ?

  Vraag blijft of deze lieden uitermate dom zijn dan wel een
  slecht geweten hebben. Ik ben geneigd het tweede aan te
  nemen: dat men de Eurocrisis doelbewust heeft veroorzaakt
  teneinde een volgend stapje te kunnen zetten richting
  Europese dictatuur.
  Niet voor niets violeren ze hun eigen Eurogrondwet (die
  geen grondwet mag heten en die ons ondemocratiesch door
  de strot is gehengst) door de Eurobank waardeloze staats-
  obligaties te laten opkopen (zou wel eens de bom kunnen
  worden waardoor alles barst). Niet voor niets wentelen ze
  hun gokschulden op de burger af die part nog deel heeft
  gehad aan het Eurocassino, niet voor niets proberen ze de
  Griekse burger - die domweg is *opgelicht* met de Euro - tot
  de laatste cent uit te melken.

  Als er een Griekse revolutie komt (en daar lijkt kans op),
  dan ligt de Euro op z'n rug. Dan is alles voorbij. Dan is
  iedereen z'n geld kwijt en komt er geheid oorlog.